maandag 14 maart 2016

Zakgeld voor je kind?

Is het normaal om je kind zakgeld te geven? In alle situaties? Krijgen alle kinderen zakgeld, en zo ja, wat moeten die kinderen dan met dat zakgeld doen. Hoe vaak en hoeveel? Dat vroeg een lezer aan mij.

Al deze vragen komen (denk ik) bij elke ouder naar boven op een gegeven moment. Er is geen eenduidige lijn te trekken, want elke situatie is anders. Toch vermoed ik dat veel Nederlandse ouders hun kinderen op een gegeven moment zakgeld gaan geven. Het is vrij normaal om dat te doen. Net als dat veel ouders sparen voor hun kind. 

Omdat ik natuurlijk ook cursussen geef over financiën was ik al langer dan gemiddeld met dit onderwerp bezig. Ik heb er veel over gelezen en kwam tot de conclusie dat het goed is om je kind zakgeld te geven. Zakgeld is 'leergeld' voor je kind. Kinderen moet leren met geld omgaan van hun ouders. Want op school krijgen ze hier meestal niks over te horen, helaas (met uitzondering van sommige scholen die meedoen met de 'week van het geld').

Wanneer?
Het is slim om je kind pas zakgeld te geven als het een beetje begint met rekenen. De geadviseerde leeftijd is 6 jaar. Is je kind 6 jaar, maar heeft het totaal geen interesse in geld? Stel het dan nog rustig een jaartje uit zou ik zeggen.

Dan het bedrag kiezen. Wat is slim? Ik heb meerdere theorieën hierover gelezen. Sommige mensen zeggen, begin gewoon met een laag bedrag (0,50 Euro) en bouw dat elk jaar uit. Het gaat vooral om het idee. Een andere theorie zei juist dat je beter een hoger bedrag kon geven (1,00 Euro bijv.) zodat je kind ook echt iets bij elkaar kan sparen in een paar weken tijd. Geduld is natuurlijk niet hun sterkste kant.


Om bovenstaande redenen begonnen wij ook met zakgeld geven toen de oudste 6 jaar werd. Elk volgend kind van ons krijgt pas zakgeld vanaf 6 jaar, hebben wij besloten. Op school wordt er ook vaak winkeltje gespeeld, ze rekenen een beetje.
Een goede test zou je ook kunnen doen door met je kind 'Het zakgeldspel' te doen. Dit spel is echt een succes hier in huis.

Hoeveel?
Wij hebben ervoor gekozen om 1,00 Euro per week te geven, elke zaterdag. Wij geven het geld in meerdere muntjes, zodat ons kind het kan verdelen over verschillende potjes. Er is een portemonnee om te 'kopen', een potje 'geven' en een potje 'sparen voor later'. Dit hebben we gedaan zodat er alvast geleerd wordt met een soort budget te werken. Je houdt niet alles voor jezelf, je spaart ook voor dingen en je mag ook best iets leuks voor jezelf kopen.
Dit is de volwassen variant op de 10-10-80 regel. Het uitgangspunt is 10% geven, 10% sparen, 80% van leven.

Dus er wordt gespaard voor een groter lego-ding in het potje 'kopen'.
Toen er een koor van weeskinderen op school kwam, werd er wat extra geld uit het potje 'geven' gehaald om daaraan te geven. Of van het potje 'kopen' is een zak snoep gekocht waar nu al weken van wordt gegeten (want je mag nog steeds maar 1 snoepje per dag).
Het krijgen van het zakgeld is elke week een grote belevenis, en er wordt enorm naar uitgezien. De middelste wil nu ook al dolgraag 6 worden, zodat die ook zakgeld krijgt.

Praktische voorbereiding
Om een hoop kleingeld bij elkaar te krijgen heb ik in de maanden voordat de oudste 6 jaar werd, elke keer alle kleingeld kleiner dan 1 Euro in een pot gedaan. Zo heb ik een mooi buffertje opgebouwd om een aantal maanden vooruit te kunnen qua zakgeld-uitgifte. Ik gebruik niet heel erg veel cash natuurlijk, maar ik probeer regelmatig mijn portemonnee om te keren boven de pot om het aan te vullen.
Als kinderen ouder worden moet je denk ik overstappen op een bankrekening met pinpas en een spaarrekening. Maar dat duurt voor ons gelukkig nog even.

Ik ben heel benieuwd naar meningen van andere ouders. Hoeveel zakgeld geef je, en vanaf welke leeftijd doe jij dat?


6 opmerkingen:

  1. Leuke blog! Ik wilde hier binnenkort ook aandacht aan besteden, maar jij bent mij 'voor' :-)

    Wij gaven onze zoon ook vanaf een jaar of zes / zeven zakgeld. Hij krijgt nu hij tien is contant 0,50 euro zakgeld per week. Daarnaast krijgt hij 1,25 euro per week, dat wij op zijn jongerenrekening storten.
    Het contante geld is om kleine dingen van te kopen; het geld op zijn jongerenrekening is bedoeld om te sparen en/of grotere aankopen van te doen.

    Ik vind het idee van een 'geefpotje' wel erg slim. Moet jouw kind hier ook een deel van de verjaardagscadeautjes voor kinderfeestjes van betalen? Of is het bedoeld voor (sponsor)acties op school/muziek- of sport vereniging?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @bespaarbalans
      Grappig! Ik kreeg toevallig een lezersvraag hierover.
      Ik ben benieuwd: Verhogen jullie elk jaar of is het al een tijdje hetzelfde?
      En ik ben ook benieuwd op welk bedrag jullie begonnen zijn!

      Tot nu toe hoeft ze alleen nog uit het 'geef' potje sponsoracties etc te geven. Ze heeft dat nu 2x gedaan. Voor verjaardagen koop ik een cadeautje. Misschien in de toekomst kan dit nog veranderen als ze groter worden. Ik ben daar nog niet over uit. Voor verjaardagen kan je echt niks kopen voor een euro natuurlijk.

      Verwijderen
    2. Bedankt voor je antwoord. Wij zijn begonnen, zover ik mij herinner, met 0,50 cent per week voor zijn spaarpot. Dat hebben wij na een aantal jaren (ik dacht vanaf 8 of 9 jaar) verhoogd naar 1,00 euro, waarbij 0,50 cent in dezelfde spaarpot gaat en 0,50 cent op zijn jongerenrekening wordt gestort. Dat storten doen wij overigens maandelijks.
      Vorig jaar, toen hij 10 werd hebben wij dat iets verhoogd, van 4 naar 5 euro per maand (dus in plaats van 0,50 cent naar 0,75 cent).

      Overigens, hij is wel heel bewust met geld bezig. Of hij het zal sparen of besteden. Maar dat is dan met name als wij hem zakgeld geven of iets voor zijn rapport. Hij komt er zelf nooit om vragen (als wij het vergeten bijvoorbeeld). Dat geeft aan dat hij er nog niet heul erg mee bezig is, vanuit zichzelf.

      Verwijderen
  2. Mijn kinderen kregen pas zakgeld (en een mobieltje) op de middelbare school. Ze kregen daarvoor geregeld wat geld voor een rapport van oma of voor hun verjaardag. En dat vond ik genoeg, ik wilde niet dat ze allerlei rommel gingen kopen of snoep, en als ik toch alles bepaalde heeft het hele zakgeld als leergeld geen zin. Ik spaarde het liever zelf voor ze, betaal liever het collegegeld straks. Dus nu pubers, krijgen zakgeld en nog genoeg tijd voor intensieve financiele opvoeding:) Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij geven zakgeld sinds de oudste 6 is; de jongste (toen 5) deed aanvankelijk vooral voor spek en bonen mee. Inmiddels is hij bijna 7 en is zakgeld serieus business! Elke zaterdagochtend is het ritueel om zakgeld te geven/ontvangen, en er wordt continu geteld en gewisseld. Wij legen ook continu ons kleingeld in een potje waarin we muntjes verzamelen tbv het zakgeld, maar als de jongens omwisselen zitten we ook opeens weer prima in het kleingeld :). Ze hoeven er bij ons nog geen cadeautjes van te kopen, het is bestemd voor henzelf. Ze moeten een deel sparen (geen vast deel overigens) en kunnen de rest besteden. In de praktijk wordt er vooral gespaard en soms gekocht. Een keer is er door beiden aan een goed doel gegeven. Het idee van fysieke potjes spare / geven / besteden vind ik wel aantrekkelijk. Dat ga ik hier eens in de groep gooien; dank voor de suggestie!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij geven al een tijdje zakgeld. De oudste van 10 € 1,50 en de jongste van 7 krijgt €1. Ik weet het de verhouding slaat nergens op en die is ook nergens op gebaseerd, ik denk dat de oudste idd een beetje te kort schiet. Ga ik aan werken ;) . Ik maak ook altijd potjes met klein geld, want het gebeurd nog best vaak dat ik gewoon geen zakgeld in huis heb. Heel vervelend en helemaal voor iemand die zelf met geld heel consequent is en dan je kinderen het verkeerde voorbeeld geeft. :(

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!