vrijdag 11 maart 2016

Sparen, aflossen of beleggen?

Wat is nou handig voor jouw situatie? Sparen, aflossen of beleggen?
De rentestand is laag. Spaargeld levert niets op (en kost alleen geld op termijn). Maar spaargeld waar je vrij over kan beschikken geeft wel een bepaalde vrijheid. Je kunt er mee doen wat je wilt.

Aflossen kan heel gunstig zijn, zeker als je een hoge rente betaalt op je hypotheek. Ook als je huis 'onder water' staat is het verstandig om af te lossen voor extra zekerheid. Aflossen levert op lange termijn geld op, in de vorm van maandelijkse besparingen en een lagere eindschuld.

Beleggen vind ik zelf altijd wat spannend. Ze zeggen dat het op de lange termijn geld oplevert, maar je hoort ook verhalen over mensen die alles kwijtraken door de beurs. Investeren in beleggen zou ik zelf alleen maar doen met geld wat ik echt over heb, en ook zou kunnen missen als ik het kwijt zou raken. Nou op dat punt zit ik nog lang niet, want voorlopig heb ik nog genoeg plannen met geld wat er nog niet eens is. Beleggen is dus niets voor mij de komende jaren.

Ik kwam een leuke test tegen op Nibud. Het 'geldplan'. Hier kun je een aantal gegevens invullen en krijg je wat tips. Wat mij ten positieve opviel, was dat ze bij aflossen van je hypotheek ook adviseren om te kijken naar 'bijstorten in je spaarhypotheek'. Voorheen werd over deze optie altijd gezwegen op grote websites. Het geldplan vraagt hoeveel geld je nu hebt, hoeveel je denkt nodig te hebben in de nabije toekomst en hoeveel je als buffer wilt houden. En wat er dan over is, dat zou je dan kunnen gebruiken voor aflossen of beleggen. Leuk testje, en duidelijk.

Op welk moment zou jij 'durven' beleggen?

12 opmerkingen:

  1. De link die je nu geeft is jullie situatie. Is dat wel je bedoeling, anders zou ik hem even een paar stappen terug zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip. De link had idd naar het startpunt moeten leiden ipv naar de getallen die ik om te testen even ingevuld had.

      Verwijderen
  2. Ik heb er toevallig net een blogje voor morgen over geschreven, zit een beetje met hetzelfde. Beleggen zou ik niet aandurven, maar idd aflossen of sparen, dat is wel een dilemma.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij willen ook niet beleggen. We houden een buffer aan op spaarrekeningen en verder lossen we extra af.
    Omdat sparen niets meer oplevert gaan steeds meer mensen beleggen. Er kan gemakkelijk een bubbel ontstaan en dan je geld kwijt raken. Ik zie niet echt fundamenteel herstel van de economie die de de stijgingen onderbouwd.
    Maar misschien ben ik ook wel te bang. We hebben twee keer een poging gewaagd en beide keren geld verloren. Ik heb er niet het karakter voor :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Alles een beetje. En als de buffer hoog genoeg is, meer aflossen en meer beleggen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat is er eng aan beleggen?
    Doe gewoon hetzelfde als wat je met je spaarrekening doet,leg iedere maand een vast bedrag in.
    Kijk naar 5 jaar wat het meest heeft opgebracht. en trek dan je conclusie.
    Wat ik wel zou willen aanraden is een beleggingsfonds te nemen van je huisbank dat dividend uitkeert.

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik werd door je getriggerd bij de blog van bespaarbalans, daarin zei je

    Wij hebben ook een spaarhypo. We zijn er al een keer mee verhuisd, maar toen kregen we dus ook lagere rente en andere maandelijkse inleg. Ivm het grote potje wat toen al in de spaarhypo zat, kwamen we al aan die max bandbreedte. En nu weet ik dus niet of ik nog wel ooit bij mag storten in deze spaarhypo.?

    Je kunt de looptijd van een spaarhypotheek ook inkorten, dat verlaagt je bandbreedte en daardoor kun je weer extra storten.
    De rente bepaalt je spaarpremie en je aftrek, dus als je over de helft bent en de rente staat hoog moet je het lang vast zetten. Als de rente laag staat en de rentevaste periode loopt af dan geeft de consumentenbond het advies de periode erna niet zo lang vast te zetten, maar te wachten tot de rente weer gaat stijgen. (koester de oude spaarhypotheek staat er in de geldgids)
    Het grote probleem van een spaarhypotheek is volgens mij dat de meeste mensen die er 1 hebben niet weten hoe die werkt, daar kwam ik ook pas 3 jr geleden achter door Rentenier. In de tussentijd heb ik met deze informatie al een tiental mensen financieel gelukkiger gemaakt.
    Mensen met een spaarhypotheek worden in de media op het verkeerde been gezet door de huidige lage rentestand, terwijl de spaarhypotheek juist gebaat is bij een hoge.
    Gooi je gegevens eens in het spaarhypotheek tooltje van Rentenier, die rekent het voor je uit.

    http://geld-is-tijd.blogspot.nl/p/spaarhypotheektool-versie-2.html

    Het klopt want ik heb het ook al een paar keer gedaan en vergeleken met mijn bankgegevens. Kijk ook eens voor een mooi voorbeeld bij rustinhuisenindeportemonnee.
    Door te storten in je spaarhypotheek wordt je overlijdensrisicopremie verlaagt (risico wordt kleiner voor de bank). Wij hebben er 1 die vast zit aan de hypotheek, maar door 1 keer een storting te hebben gedaan halveerde het maandbedrag naar 12 euro en dat maand na maand, jaar na jaar.

    Wij zijn te laat met storten en inkorten begonnen en hadden ons spaargeld er eerder in moeten stoppen. Ja, als…. maar toch 6 jr. eerder klaar en 9000 euro bespaard.

    Doe iets met je spaarhypotheek, levert je duizenden euro's op!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie!
      Kun je een spaarhypo laten inkorten via je hypotheekadviseur?
      Dat klinkt wel aantrekkelijk in elk geval, inkorten.

      Verwijderen
    2. Ik weet niet bij wie je de spaarhypotheek hebt afgesloten? Werken die al of niet met tussenpersonen, Aegon werkt wel zo. Wij zitten bij ING en daar kon ik het telefonisch regelen. Wordt allemaal wel schriftelijk bevestigd.

      Als je wat gegevens hebt kun je zelf ook aan het rekenen slaan.

      Kijk hier, dat zijn wij en ik heb het helemaal uitgeschreven onder anoniem.

      Ben benieuwd hoe en of je er mee verder gaat?

      Verwijderen
    3. oeps, hier dus
      http://geld-is-tijd.blogspot.nl/2015/03/hypotheek-inkorten-een-voorbeeld.html

      Verwijderen
    4. Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik ga eens rekenen en bellen, en je hoort nog van me tzt. Eens kijken wat er bij ons mogelijk is.

      Verwijderen
    5. Bedankt voor de aanbevelingen! deze tool is trouwens veel uitgebreider, daarmee kan je ook bijstorten, rnete wijzigen etc. Ik weet niet precies hoe jou hypotheek eruit ziet, maar in bijna alle gevallen levert bijstorten het hoogste rendement op.

      Verwijderen

Leuk dat je reageert!