dinsdag 29 maart 2016

Kappers en besparen


Mijn man heeft al jaren een vaste kapper, en is er heel blij mee. Maar mannen hebben vaak kort haar, en moeten dus relatief vaak naar de kapper. Behoorlijke kostenpost op jaarbasis. Nu heb ik inmiddels drie mannen in huis, dus dat is nogal wat. Gelukkig laat mijn man zijn haar inmiddels weer wat groeien. Nadat hij sinds dat besluit 3x in korte tijd is geweest- om het model aan te passen voor lang haar- hoeft hij nu een tijdje niet meer.

Mijn oudste zoon is geen fan van de kapper, dus gaat ook weinig. Maar zijn haar groeit erg snel. Een knipbeurt bij de kapper kost toch tussen de 10-17 euro heb ik gemerkt. En hij vindt het vreselijk! Dus vaak heeft hij een overdadige haarbos, met allemaal zand uit de zandbak erin. Dankzij een gratis tondeuse van iemand op de weggeefgroep kan ik zijn haar nu gratis bijwerken. Ik heb inmiddels door hoe het met zijn haar werkt. Bovenop iets langer, en de zijkanten lekker kort. Goedkoop dus. Denk dat dit 50 Euro per jaar oplevert.

Peuterzoon deed ik wel eens naar de thuiskapper bij een vriendin. Kost ongeveer 7,50 Euro. Maar ook hij vindt het vreselijk. Dus ik ga hem ook maar de volgende keer met de tondeuse bewerken, kijken hoe dat bevalt. Nu hij wat ouder wordt vind ik het niet meer zo raar staan, een kort koppie.

Dochter gaat graag naar de kapper, maar heeft lang haar, dus gaat eigenlijk nooit. Recht afknippen aan de achterkant, dat kan ik zelf wel. Maar als ze een keertje kort zou willen, waag ik me er niet aan hoor. Dan gaan we mooi naar de kapper.

Ik zit er wel eens over te denken om een cursus knippen te volgen. Stel dat je nou eenmalig een investering doet in een knipcursus, maar dan totdat je kinderen tiener zijn (vermoed ik) ze zelf kunt knippen. Dit zal heel wat geld besparen. Tot nu toe heb ik zelf nog weinig talent voor knippen ontdekt. Recht knippen en de tondeuse, verder gaat het bij mij niet.

Knip jij je familieleden zelf? Heb je een cursus gevolgd of bijvoorbeeld op YouTube gekeken hoe het moest?



8 opmerkingen:

  1. Ik vond het echt verschrikkelijk als mijn moeder mijn haar knipte. Op gegeven moment stopte ze daar gelukkig ook mee. En ze verknipte het niet ofzo, maar het duurde veel langer dan bij de 'gewone' kapper en je hebt toch het gevoel dat het nooit zo 'goed' of 'modern' kan als bij een echte kapper. Ik zou zelf later geloof ik liever een wat voordeligere kapper zoeken, dan zelf doen. Kinderen voor max. een tientje zou moeten kunnen, volgens mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als klein kind knipten mijn ouders mijn pony bij. Veels te kort. Echt niet mooi.
    Ik waag me niet aan het knippen van manlief en zoons. Mijn man gaat een keer in de vijf/zes weken en heeft een representatieve functie. Oudste zoon betaalt de kapper zelf. Hij heeft heel moeilijk haar, het is enorm veel en stijl en moet elke keer flink uitgedund worden.
    Jongste zoon hanteert een tondeuse en soms help ik hem bij stukjes die hij overgeslagen heeft.
    Ik heb lang haar en ga maar een of twee keer per jaar naar de kapper.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn moeder knipte mij en mijn zusjes + broertje ook altijd. Ik knipte mezelf ook heel vaak, nog steeds af en toe. En ja, mijn dochter van vier en een half jaar is ook nog nooit naar de kapper geweest.
    Ik heb dus duidelijk geen trauma aan zelfgeknipte kapsels overgehouden. Inmiddels ga ik wel wat vaker nu, ik heb immers een commerciële baan. Maar drie keer per jaar is veel, ahem...

    Binnenkort gaan dochter en ik een keertje samen, gewoon voor de leuk...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk onderwerp! Mijn man doe ik met de tondeuse en hij wil de kinderen altijd zelf knippen. Soms ga ik daarmee akkoord en de keer daarna mag ik dan weer met ze naar de kapper. Onze middelste is een meisje met half lang haar en daar begint mijn man (gelukkig) niet aan. Zelf heb ik lang haar dus hoef niet zo vaak. Overigens gaan we altijd naar een goedkope kapper (7,50/10,00 voor kids en 15,00 voor volwassenen).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik hou niet van heel kort haar bij mijn zoons, een hockeykapsel vind ik wel leuk. Dat moet netjes, dus naar de kapper. Dochter en ik hebben lang haar, wij compenseren, want gaan zelden.
    Ik spaar Jumbozegels en heb altijd net een boekje vol als de jongens naar de kapper moeten. Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk, zelf knippen!
    Ik ben niet zo'n held in via YouTube snel iets leren, maar toch kan je jezelf soms overtreffen. Ik zag een filmpje van een jongen met een kapsel / natuurlijke haarval zoals mijn zoon die ook heeft. De dame legde uit dat je vooral bij een pony ( jaja mijn zoon heeft een playmobiel kapsel) de hoeken wat langer kan laten. Als die te kort zijn is t niet mooi. Verder de plukken recht naar beneden trekken, niet naar je toe. En voor de rest de natuurlijke lijn n beetje volgen. Nu kijken of ik t de volgende keer weer zo mooi kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Altijd zelf de jongens geknipt.
    Met de tondeuse en boven op langer.
    Onze zoon van 28 is net voor het eerst naar een echte kapper geweest.
    Altijd tevreden geweest.
    Lekker wat geld uitgespaard dus al die jaren met 3 jongens.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik knip beide mannen zelf met een tondeuse met opzetstukken. En dat ziet er best goed uit, al zeg ik het zelf.

    Buiten de financiële besparing (die tondeuse hebben we er al minstens 20 keer uit), is het ook een fijne tijdsbesparing. Niks geen afspraak maken, geen gerij of gedoe. Gewoon even hup, knippen en weer verder met de dagelijkse dingen.

    Voor mij komt de thuiskapster elke 5 weken. De ene keer alleen kleuren, de andere keer kleuren en knippen.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!