vrijdag 4 maart 2016

Moestuin(tjes)

Het riekt natuurlijk naar in herhaling vallen...maar de AH gaat volgende week weer moestuintjes weggeven bij aankoop van boodschappen. Wegens succes herhaald, zullen we maar denken. (Vorig jaar rond deze tijd ook)

Ik vind het wel leuk hoor, en slimme marketing. En ik ben zeer benieuwd of er nieuwe soorten komen en of ze iets beter verdeeld zijn ten opzichte van de vorige lading. 

15 broccoliplantjes uit een klein potje kostte me wel erg veel vierkante meters in mijn tuin! 
Helaas deden mijn moestuinen het lang niet allemaal: aubergine en paprika, bosaardbei, prei en lente-ui werden niks. 

Toevallig heb ik nog een stapeltje liggen van vorig jaar, en die wilde ik dit jaar ook weer gaan gebruiken. Ik hoop dus op nieuwe soorten. 

Let op als je wilt meedoen met moestuintjes kweken. Het is nu pas maart. De meeste groente kun je pas buiten plaatsen na 14 mei. Vanwege de kans op vorst.
Zaai je plantjes dus niet te vroeg in, want al snel moet je ze overpoten en waar laat je ze dan?
Ik herinner me nog van vorig jaar dat er veel gefrustreerde ouders rondliepen met de vraag waar ze hun zaaigoed moesten laten als het overgeplant moest worden in april.

Ik ga dus sparen wat ik krijg, maar het hoeft niet allemaal kompleet. Ik wil het gewoon graag gaan gebruiken voor mijn eigen 2m2 moestuin buiten. Wel ga ik ze pas zaaien half april, want dat is vroeg genoeg.

Ga jij meedoen met de moestuintjes? (voor jezelf of kind) Waarom wel of niet?

6 opmerkingen:

  1. Bij mij lukte het goed met die moestuinplantjes van AH. Deels gewoon geluk want ik niet meteen gezaaid en dat was blijkbaar ook te vroeg geweest. Ik heb alleen de kruiden gezaaid en die gingen allemaal goed. Ik heb ze buiten af laten harden en ze op zeker moment in de tuin gezet. Ik heb ze in het bakje laten zitten. Het zag eruit als kokosvezel en dat verteert in de grond. Met het uit het bakje halen van het plantje beschadig je gemakkelijk de wortels.
    Ik ga wellicht weer meedoen als ik goede bakjes krijg. We willen bij ons huis een Makkelijke Moestuin aanleggen en mijn jongste zoon wil leren moestuinieren. Die jongste zoon is al 24 en leert al van alles over moestuinieren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te lezen. Bedoel je met een makkelijke moestuin zo'n bak van 1 bij 1 meter, met een vak-verdeling erin?

      Verwijderen
    2. Ik bedoel Jelles Makkelijke Moestuin. Dan werk je idd met bakken met een verdeling van 30 bij 30 cm. Hij heeft een facebookpagina en een heel leuk en keerzaam boek geschreven.

      Verwijderen
  2. Heb hier nog een doos van 54 stuks staan van vorig jaar. Gekregen van een aardige supermarktmedewerker toen de actie net was afgelopen. Toen ik je blog net las ging er even door mijn hoofd: restanten van vorig jaar? Overigens niets mis mee, want ik geloof dat je, mits op een droge en donkere plek, zaden langer kan bewaren.

    Was ik me hier net geestelijk aan het voorbereiden op de handelingen die we moeten verrichten om de lading die we nog hebben staan te gaan voorzaaien, komt er straks nog veel meer bij, arch....

    Maar laat ik niet klagen, lijkt me erg leuk om te doen en later lekker om op te eten.

    Ik heb alleen nog niet zoveel ervaring met het groentetelen, dus alle tips zijn welkom. Zou jij, als het lukt, de komende weken verslag kunnen doen van je moestuinperikelen? Met foto's? Alsjeblieft.

    N.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi N, ik ga zelf dus pas over een maandje met de moestuin bezig. Maar ik heb een label 'tuin' en daar kun je wel teruglezen welke tips (en foto's) ik vorig jaar heb gegeven. Dit werkt het makkelijkst als je de website op de pc bekijkt.
      Maar er komt zeker nog meer bij aan tips en foto's als ik weer aan de slag ga :)

      Verwijderen
  3. Leuk die moestuinblogs van vorig jaar. Ik had ze nog niet gezien, omdat ik pas een paar maanden met je meelees. En nu ik je blog hierboven nog eens doorlees zie ik dat ik me niet hoef te haasten met het binnen zaaien, ik kan rustig nog een maandje wachten.

    N.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!