dinsdag 15 maart 2016

Verkopen op marktplaats zelfde als zwart werken?

Wanneer heb je zwart geld verdiend? Als je iets doet voor de buurvrouw, en ze geeft je een cadeaubon? Volgens mij is dat gewoon lief! 

Maar wanneer je werkt in enige vorm, en er iets voor betaald krijgt dan is dit inkomen. Over je inkomen moet je belasting betalen. Op het moment zelf, of wanneer je de belastingaangifte over dat jaar doet. Dus als jij je inkomen uit oppas, schoonmaak, taartverkoop niet opgeeft bij de belastingdienst, is dit sowieso zwart geld.

Stel je hebt een leuke baan, waar je natuurlijk netjes inkomstenbelasting over betaalt, maar je hebt ook een bijbaan. Bijvoorbeeld eens in de maand doe jij op je vrije uurtjes wat werkzaamheden voor iemand anders. Dit kan makkelijk als je schilder, stukadoor, kapper of oppas bent. Dit geld geef je niet op aan de belastingdienst. Dat is dan zwart werken en belasting ontduiken.

Mijn spaarpot voor zwart geld. Nu heb ik geen zwart geld, dus het potje is momenteel leeg...

In het eerste jaar dat ik werkte deed ik een freelance klusje erbij. Dit leverde me ongeveer 800 Euro op, en werd in drie porties naar me overgemaakt. Dit gaf ik netjes op bij de belastingdienst en eigenlijk merkte ik niet eens dat ik er wat belasting over moest betalen. Bovendien lag ik niet wakker omdat ik het gevoel had dat ik belasting ontdook.

Ik vind het zelf ook eigenlijk niet netjes om geen belasting te betalen over inkomsten. Je krijgt anders misschien ook teveel toeslagen of tegemoetkomingen waar je geen recht op hebt. We delen met elkaar de sociale lasten van Nederland, en daar moet iedereen aan bijdragen. Groot en klein. Ook als de overheid niet altijd de keuzes maakt die wij zelf zouden maken.

Marktplaats of online bijverdienen?
Hoe zit het dan als jij wat geld bijverdient door je spullen op marktplaats te verkopen? Het is tegenwoordig zo dat de belastingdienst dat ook in de gaten houdt. Als jij erg veel verhandeld kan de belastingdienst je als ondernemer gaan zien, en daar bijbehorende belastingen voor opleggen. Als je een uitkering krijgt kan er zelfs gekort worden op je uitkering.

Marktplaats moet aan de belastingdienst bepaalde gegevens verstrekken waaruit jij te traceren bent. Hierdoor kunnen ze erachter komen of je toch stiekem teveel bijverdiend. Goed om te onthouden! 

Nu denk ik dat het niet zo'n vaart zal lopen als je regelmatig wat spullen op marktplaats/facebook zet. Maar als jij kinderfeestjes, taarten, hondenverzorging of andere diensten aanbiedt, of een grote partij goederen hebt opgekocht en die weer doorverkoopt met winst zullen ze er wel achter komen.

Dit kun je voorkomen door gewoon netjes op te geven bij 'inkomsten uit overige werkzaamheden' wat je extra hebt verdiend. Dat doe ik ook over mijn bloginkomsten en andere inkomensstromen. Wil je er meer over weten? (klik hier)

Je hebt een oppas of schoonmaakster en die betaal je gewoon cash uit. Is dat dan zwart? Dat weet je niet! Als die mensen het geld netjes opgeven bij de belastingdienst is er niks aan de hand. Maar je weet natuurlijk niet of mensen dat wel doen. Als je iemand niet zwart wilt betalen kun je het er met die persoon over hebben, of iemand in dienst nemen waarvan je zeker weet dat het 'wit' is. (Dat weet je meestal zeker als je er btw over betaalt en je facturen krijgt.)

Hoe denk jij over zwart werken? Wanneer zou je het acceptabel vinden?

5 opmerkingen:

  1. Om eerlijk te zijn (en ik zal nu wel wat over me heen krijgen, gezien de tendens van de laatste tijd), heb ik helemaal niet zo'n bezwaar tegen zwart werken. Volgens mij is dat een hele stimulans voor de economie. Bovendien vind ik de belastingdruk al behoorlijk heftig, dus als iemand hier (en nee, dat is niet zo, want ik ga gewoon naar de salon) mijn haar zou knippen voor een tientje, dan zou ik diegene niet vragen of hij of zij haar extra verdiensten aangeeft. En nu ik zelf wat spullen verkoop op MP omdat ik straks kleiner ga wonen, zou het ook niet echt bij me opkomen om de opbrengsten daarvan op te geven. Ik heb ze immers eerder al gekocht met geld waarover belasting is betaald, ik heb op de goederen belasting betaald en stel dat het me zoveel oplevert dat ik een hele berg spaargeld heb, betaal ik daar weer belasting over. Bovendien gaan die dingen nooit weg voor wat ik ervoor betaald heb, dus is er ook niet echt sprake van winst.

    Waar ik wél moeite mee heb is mensen die zwart werken naast dat ze een uitkering krijgen. Als je namelijk zwart werkt, dan ben je dus in staat om te werken en hoef je geen (volledige) uitkering te hebben. Hier heb ik ook wel eens een blogje over geschreven: http://www.lekkerlevenmetminder.nl/2012/04/zwartwerkers.html

    En als je gaat handelen via MP, als in: spullen in China verkopen en hier voor wat meer verkopen, dan ben je wat mij betreft gewoon ondernemer en dien je daarnaar te handelen.

    Maar ik zal dus de laatste zijn die de timmerman die doordeweeks 40 uur voor de baas werkt en op zaterdag nog wat bijklust om met z'n vrouw en kinderen op vakantie te kunnen aangeeft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben het met je eens dat de belastingdruk erg hoog is. We betalen overal belasting voor/op, en ook nog eens over je eigen spaargeld of erfenis. Bizar eigenlijk. Het wordt zo wel in de hand gewerkt om zwart te werken helaas.
      Mensen die een uitkering krijgen zijn natuurlijk ook niet allemaal over een kam te scheren. Maar als je flink kunt bijklussen bij je buurman, dan zou je in theorie misschien ook wel een gewone baan kunnen hebben.

      Marktplaatsverkopen vind ik zelf een beetje lastig. Opgeven lijkt me niet nodig idd, want je hebt het zelf ooit gekocht.
      Handelen via marktplaats maakt je wel een ondernemer lijkt me.

      Verwijderen
    2. Nee, het is ook niet mijn bedoeling ze allemaal over één kam te scheren, maar als je (waargebeurd verhaal) als stratenmaker thuis zit met 'rugpijn' en je klust vervolgens wel 40 uur in de week zwart bij ALS STRATENMAKER, dan heb ik daar echt helemaal niets mee. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd, zo grijs kan ik het dan ook wel weer bekijken.

      En die belasting over erfenissen... daar kan ik me helemaal over opwinden ja!

      Verwijderen
  2. Ik ben het niet eens dat je zegt; mensen die een uitkering krijgen en wel zwart werken kunnen gewoon werken.
    Bv de wajong die mijn man heeft stelt hem verplicht thuis te zitten of 100% aan het werk te zijn. Hij mag niet 50 50. Dus dat vind ik dan oneerlijk. Dan gaan mensen eerder zwart werken. Want zeg eerlijk als je een maand lang rot werk moet doen(door bv lage diploma's) of je thuis kunt zitten en klusjes kan doen die je leuk vind.. ik zou het wel weten. Ben het eens dat het niet eerlijk is. Maar er is zoveel niet eerlijk in deze wereld. En gelukkig heeft ieder een eigen geweten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie Jessica.
      Dat is inderdaad niet eerlijk. Ik snap wel dat mensen dan eerder zwart gaan werken, als er geen andere optie is en je toch wat wilt werken.
      Wel jammer dat het soms zo werkt!
      Misschien moeten we toch toe naar dat 'basisinkomen' voor elke Nederlander, en dan kan iedereen erbij werken als ze meer willen verdienen. Dan hoef je alleen een beetje belasting te betalen over de rest, en dan loont het nog wel lijkt me.

      Verwijderen

Leuk dat je reageert!