zaterdag 26 maart 2016

Woonverzekeringen oversluiten

Het loont toch!
Al een paar jaar kijk ik aan hoe elk jaar de premie van mijn woonverzekeringen omhoog gaat. Dit jaar 30 Euro zag ik. Bij ons is dit de inboedel, de opstal en de aansprakelijkheidsverzekering.
Ik heb deze verzekering al een paar jaar, en ik ben er op zich wel blij mee, omdat hij zo lekker duidelijk is. Gewoon in Nederlandse taal, zonder omhaal, kan ik de polisvoorwaarden vinden. Daar houd ik van.

Maar gevoelsmatig is het best duur. Per jaar ruim 400 Euro. Eigenlijk wil ik een wat ruimere dekking, bijvoorbeeld voor glas erbij, omdat de kinderen toch wel eens wat wild kunnen doen.
Sinds we 5 slaapkamers hebben ipv 4, moet ik dat eigenlijk ook aanpassen op de polis zag ik. En hierdoor zou de premie wel met 100 Euro stijgen. Bah! Eerlijk gezegd vind ik dit ook wel krom. Waarom zou een extra slaapkamer betekenen dat ik meer dekking nodig heb? In ons geval hadden we al die spullen al, en is er alleen een kind apart gaan slapen ipv met z'n tweeën op de kamer. Meer kamers betekent niet automatisch meer inboedel, is mijn idee.

Dus ik heb een paar aanbieders geprobeerd, oa via euroclix, maar ik was niet goedkoper uit. Soms zelfs duurder. Toen bedacht ik me dat op independer vaak meerdere aanbieders worden vergeleken. Niet alle, maar wel veel meer dan ik er nu uit m'n hoofd kan bedenken.

Ik vulde alle gegevens in, ook die extra slaapkamer en glasdekking. Nu kan ik ten opzichte van de huidige premie, wel 60 Euro besparen per jaar. Laat staan voor die extra slaapkamer erbij. Ik ga dus mijn huidige verzekering opzeggen, en die nieuwe accepteren. Eindelijk gelukt!

Heb jij je woonverzekeringen wel eens overgesloten? Wist jij dat je je polis moet aanpassen na een verbouwing?

3 opmerkingen:

  1. Ja, dat wist ik. Er wordt gekeken naar de hoeveelheid kamers en de waarde van het huis.
    Wij hebben dit jaar de woonverzekeringen overgesloten. De premie van de vorige verzekerar werd ineens 15 euro per maand duurder. Er werd ook geen reden bij gegeven. Verder vonden wij deze verzekeraar al duur.
    Nu hebben we een iets soberder verzekering bij de f.bete.o. Waar we mbv ver. Eigen huis ook nog korting krijgen. Het bespaart ons 30 euro per maand.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oversluiten ok, maar is het iets om je spaarhypotheek wat meer te kortsluiten? Bij ons was 1 telefoontje voldoende om de spaarhypotheek in te korten en om een extra storting te regelen, kost een paar centen, maar levert dan ook wat op.

    En ja, je moet wat spaargeld of wat gespaard hebben om deze truc uit te voeren, maar hij bestaat en dat wisten wij dus 20 jr geleden niet. Hadden we het maar eerder in de spaarpot gestopt,tja
    Dankzij Rentenier besparen we toch nog 9000 euro uit als de rente zo laag blijft.
    Door de extra stortingen is onze ORV van 24 naar 3 euro gegaan, maand na maand, jaar na jaar. Eerder moeten doen.

    De maximale vrijstelling spaargeld speelde een rol, maar was ook het uitgangspunt, maar terloops kwamen er dankzij Rentenier meer voordelen voorbij.

    Kijk bij Rentenier, Rustinhuis en Bespaarbalans, allemaal winnaars. Verdiep je er wat meer in, oordeel niet te snel.
    Onze bankgegevens komen overeen met Renteniers tooltje.

    Doe iets met je spaarhypotheek en velen met je!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi anoniem, bedankt voor je meedenken. Ik heb me er zeker in verdiept de afgelopen weken, maar voor ons is het nog niet interessant. wij hebben slechts een deel van onze hypotheek een bankspaar-vorm. We hebben dus nog 2 hypotheken waar we lekker op kunnen aflossen als onze financiële situatie dat toelaat. Omdat we bij aanvang al een forse storting hebben gedaan bij de spaarhypo hebben we daar al rendement van.
      Pas als de andere twee hypotheken afgelost zijn of we met ons spaargeld boven de belastingvrije grens is het voor ons interessant om met de spaarhypo aan de slag te gaan. Deze twee scenario's zijn voor ons nog niet aan de orde voorlopig.
      Ik ben een hoop wijzer geworden door je voorbeelden en de links die je me stuurde, en voor de toekomst houd ik het zeker in gedachten!

      Verwijderen

Leuk dat je reageert!