maandag 21 maart 2016

Ben ik een vrek?

Ik vermoed dat sommige mensen die mijn blog lezen, of die met mij vrienden zijn op Facebook, mij een vrek vinden. Dat komt wel eens naar voren uit commentaren.
Op zich vind ik het niet erg dat ze dat denken. Alleen het beeld klopt niet.

Ik drink nog steeds graag koffie (en lekkers) in restaurantjes met mijn gezin of met vriendinnen. Ik trakteer mijn vriendinnen graag op drankjes of dinertjes, zonder dat ze het ooit terug hebben gedaan. Ben ik dan nog steeds een vrek? Volgens mij niet. Ik deel graag uit, ik geniet van dingen en ik doe leuke dingen.
Ik doe het alleen niet elke week. En soms besluit ik om een bepaalde periode wat zuiniger aan te doen, omdat we wat andere doelen hebben.

Ik ben wel van mening dat wanneer je schulden hebt, je leeft van geleend geld. (koffiedrinkt, op vakantie gaat, shopt etc) In dat geval zou je het wat zuiniger aan moeten doen, om zo snel mogelijk je schuld te vereffenen. Dat is mijn persoonlijke mening, en daar mag alsnog iedereen wat van vinden.

Persoonlijk ben ik bereid om bepaalde dingen te laten om van mijn schulden af te komen. Zelfs van mijn hypotheekschuld, waarvan de meeste mensen vinden dat het geen echte schuld is. Maar daar denk ik zelf dus anders over. Een aflossingsvrije hypotheek vind ik hetzelfde als een studieschuld, autolening of lening bij familie. Daarom wil ik er zo snel mogelijk vanaf. Als dat betekent dat we een paar jaar goedkoop op vakantie gaan, of af en toe helemaal niet. Prima. Als dat betekent dat ik eens per half jaar of jaar uit eten ga met een vriendin, ipv elk kwartaal, ook prima. Als dat betekent dat ik vaker koffie bij iemand thuis drink dan in de stad. Vind ik oké.
Niemand komt van zijn schulden af door elke maand lekker al z'n geld op te maken, en te doen alsof de schuld er niet is.

Wanneer vind jij iemand een vrek? Ben je er zelf een volgens die definitie of volgens anderen?

4 opmerkingen:

  1. Nee hoor, vooral verstandig. En zeker als je anderen trakteert kun je moeilijk een vrek genoemd worden. En wat je jezelf "onthoudt" moet iedereen voor zich weten en maakt je geen vrek in mijn ogen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind je een vrek als je geen geld uitgeeft aan jezelf of anderen, maar anderen wel op kosten jaagt. Dus dat je bijvoorbeeld wél lekker die koffie met je vriendin in de stad gaat drinken, maar 'je portemonnee vergeten bent'. En nee, dan ben ik er geen, gelukkig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jij, een vrek? Serieus?? Echt nog nooit gedacht!!!

    btw al iets gehoord van je sollicitatie?? :D

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!