donderdag 3 maart 2016

Aflossen en loslaten

Als ik kijk naar mijn 'wensenlijstje' dan is dat nog lang niet allemaal afgevinkt. Hoewel we al een heel stuk verder zijn in huis dan vorig jaar rond deze tijd, is nog niet alles af.

Afgelopen jaar hebben we de buitenboel geschilderd, de dakkapel laten plaatsen en een nieuw dakraam, de zolder is helemaal aangepakt en er zijn nu twee mooie kamers. Nog een paar kleine details afwerken en het is klaar. Onze slaapkamer heeft nu ook planken hangen in de nis, dus extra opbergruimte. Al met al is er een hoop gebeurd in het afgelopen jaar en daar ben ik heel blij mee.

Toch heb je soms van die wensen die regelmatig boven blijven komen. Zo zou ik graag een houtkachel hebben in de woonkamer (vanwege de heerlijke warmte en het gezellige gevoel).
De keuken is al 15 jaar oud, en heeft al een aantal gebreken. Worden het er meer of worden ze erger, dan moet er vervangen worden.
Onze auto is 17 jaar oud, en zal toch eens vervangen moeten worden. Gezien de hoeveelheid gezinsleden, moet hij eigenlijk een maatje groter zijn.

Maarja, we willen ook aflossen. Hoe kan dat allemaal samen? Zoveel geld is er niet. Stel dat we eerst al onze wensen van hierboven gaan vervullen, dan moeten we rond de 20.000 Euro sparen. (5000 kachel, 10000 keuken, 5000 auto) Dit kost ons jaren. Al die jaren kunnen we dan niet aflossen op onze aflossingsvrije hypotheek. Niet aflossen is je hoofd in het zand steken voor je schuld. Tenminste, zo voelt dat voor ons. Daarom 'moeten' we hier iets mee gaan doen.
Voor 2016 kiezen we ervoor om dus te focussen op aflossen, en pas volgend jaar te gaan sparen voor de keuken en de auto. We laten onze wensen even los, en kiezen voor aflossen.
Ja, het levert ons dus wat ongemak op. We kunnen dus niet de dingen kopen die we graag willen (zoals auto of keuken) maar we leveren wat van ons comfort in. Ook geef ik niet zomaar veel geld uit voor een uitje met de kinderen, of gaan we nog samen regelmatig uit eten. Nee, niet alles kan tegelijk. Natuurlijk is dat jammer. Ik had ook graag 10.000 Euro extra per jaar te besteden gehad zodat we alles konden doen wat we willen. (onze wensen vind ik niet eens zo extreem klinken eigenlijk) Misschien verandert ons inkomen ten goede als ik een baan vind, maar tot die tijd is het zoals het is.

Wat moet jij laten om je schulden af te kunnen lossen? Kost het jou ook wat, of doe je dat van de extra's die je toch al over hebt?


10 opmerkingen:

  1. wij doen wél en-en. Anders word ik helemaal gek, als ik helemaal niks meer zou doen behalve hypotheek aflossen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het scheelt misschien in je beleving ook dat jullie hypotheek sowieso afgelost is aan het eind van de looptijd? Jullie hebben toch een volledige annuïteitenhypotheek?
      Bij ons is 1 deel aflossingsvrij..
      Ik verwacht ook niet dat we elk jaar onze focus alleen op de hypotheek leggen, maar wel in 2016. Hopelijk kan het volgend jaar een beetje van allebei.

      Verwijderen
  2. De keuken begint hier ook minder te worden, maar we hebben besloten dat we liever extra aflossen dan een nieuwe keuken kopen. Als de auto aan vervanging toe is, dan valt de keuze op een auto. Mijn man heeft voor zijn werk beslist een auto nodig en met mijn gezondheid is openbaar vervoer geen optie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. begrijpelijk. Wij kunnen eventueel ook zonder auto. OV is hier prima.

      Verwijderen
  3. Wij doen en-en, omdat hier de financiële ruimte er nu wel voor is. Dat is wel eens anders geweest. Dan is het een kwestie keuzes maken, al moet ik eerlijk zeggen dat ik dan het liefst van alles een beetje doe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe ook graag allebei, maar dat gaat nu even niet. Hopelijk volgend jaar wel en-en. Of als ik een baan vind, dat verandert hopelijk het financiële plaatje ook ten goede.

      Verwijderen
  4. Voor mij voelt het fijn om keuzes te (moeten) maken. Dat maakt dat ik het véél meer waardeer wanneer ik er wél voor kies om een grote uitgave te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik probeer een balans te vinden, tussen sparen/aflossen en dingen doen. Het moet wel een beetje leuk blijven. En ik kijk ook af en toe of mijn plannen wel zoveel moeten kosten, of er geen alternatief is, of dat ik toch niet inmiddels wat anders wil, enzovoorts.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop volgend jaar ook weer wat meer balans te hebben tussen aflossen en sparen voor 'leuke dingen'

      Verwijderen

Leuk dat je reageert!