maandag 7 maart 2016

Belastingaangifte en periodieke schenkingen

Wij hebben de belastingaangifte ook weer gedaan. Ik hoorde regelmatig van mensen dat het niet goed was gegaan of dat ze niet konden inloggen omdat de website overbelast was, maar wij hadden er geen last van.

De aangifte viel mooier uit dan gedacht, en we krijgen nog wat extra's terug.
Wat nieuw was voor ons dit jaar, was dat je bij periodieke schenkingen een transactienummer en een RSIN moet hebben. Tja, en waar haal je dat vandaan?

Periodieke schenkingen zijn schenkingen die vastgelegd zijn voor een periode van vijf jaar. Dus vijf jaar lang maak jij de commitment om die schenking te doen aan die organisatie. Deze periodieke schenkingen gaan niet af van je gewone giften, maar worden er boven op geteld. Dit is handig als je bang bent dat je meer giften geeft dan de toegestane 10%. Ook vinden organisaties het natuurlijk prettig als jij een schenking vastlegt. Zo weten zij waar ze aan toe zijn, vijf jaar lang. Voorwaarde is uiteraard ook dat het een ANBI betreft.

RSIN kun je vinden op de site van de belastingdienst zelf. Zoek de ANBI op waar je een periodieke schenking aan geeft, en dan kun je het bijbehorende RSIN vinden.

Het transactienummer is wat moeilijker, en verschilt ook per organisatie. Sommigen laten het zien op de afschrijvingen, en bij andere organisaties zul je het op moeten vragen.

Doe dat vast, als je van plan bent om je belastingaangifte binnenkort te doen. Voor 1 mei moet je aangifte over 2015 binnen zijn. Ook kun je uitstel vragen, dit moet je voor 1 mei aanvragen. Dan krijg je uitstel tot 1 september.

1 opmerking:

  1. Oh, dat wist ik niet! Maar nu moet ik ook zeggen dat ik mijn schenkingen liever zelf in de hand houd. Ik heb wel een paar vaste dingen, maar dat komt niet in de buurt van 10%.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!