vrijdag 18 maart 2016

Besparen in je huis als het koud is

Het is steeds frisser aan het worden. Tijd om je huis weer eens onder te loep te nemen. Tocht het ergens? Moet de ketel bijgevuld worden? Welke ruimte krijg je moeilijk warm?
Een hoop tips komen je vast bekend voor, maar pas je ze ook echt toe?

1. Thermostaat instellen
Het schijnt dat wanneer je thermostaat slechts een graad lager staat, je 7% bespaart op de eindafrekening voor verwarming. Dit levert dus echt wel een paar tientjes op. Je lichaam zal wel even moeten wennen.
Wij hebben deze winter gekozen voor 18,5 graad standaard, ipv de eerdere 19 graden. Even wennen, maar snel helemaal oké. Misschien volgende winter nog een halve graad lager? Wie weet.
Wanneer je op vaste dagen werkt kun je misschien je thermostaat zo instellen dat de CV uitgaat wanneer je bijna uit huis gaat, en net voor je thuiskomt weer gaat verwarmen. Zo verspil je geen energie.

2. Druk bezig? Thermostaat laag.
Ik merk zelf dat ik in de ochtend altijd druk ben, met iedereen klaarmaken voor school en jezelf klaarmaken, dat ik geen tijd heb om rustig te zitten. Ik heb dus ook geen tijd om het koud te krijgen. De thermostaat hoeft dus niet hoog te staan op dat tijdstip.
Hetzelfde geldt voor het avondritueel. Koken, eten, opruimen, kinderen naar bed.. Meestal trek ik juist een laagje uit omdat ik het te warm heb. Pas als je rustig gaat zitten merk je dat je lichaam het eerder koud heeft. Een dekentje kan een uitkomst zijn, of een lekker warm vest aantrekken op dat moment. Zet ook je thermostaat lager, een uur voordat je gaat slapen. Je huis blijft nog wel even op temperatuur.

3. Radiatorfolie
Dit hang je achter de verwarming met magneetjes. Hierdoor wordt de muur minder verwarmt omdat de folie de straling terugkaatst. Ik schreef een tijdje geleden al dat ik bij de kringloop een nieuwe verpakking had gevonden voor een paar Euro. Echt mazzel! Inmiddels heb ik deze ook aangebracht bij alle radiatoren die tegen de buitenmuren aan zitten. Hoeveel het effect op de meterstanden zal zijn weet ik natuurlijk nog niet, maar ik merk wel dat de gang iets warmer aanvoelt dan eerst. Wil jij ook zo'n folie aanschaffen? Ik heb deze.


4. Gordijnen
Een dik gordijn ophangen bij tochtige deuren. Zoals bij ons bij de voordeur. In de avond doe ik die altijd dicht. Zeker omdat de voordeur enkel glas is, merk je enorm veel verschil in kou. De kou blijft lekker hangen achter het gordijn. Ook doe ik 's avonds de gordijnen in de keuken dicht. Tegen inkijk, maar het zorgt ook voor een extra isolerend laagje tussen je raam en de keuken.

5. Tochtstrip
Heb je grote kieren onder deuren zitten? Koop dan een tochtstrip of tochtband. Niet duur, en gevoelsmatig wordt het er veel aangenamer door. Sinds ik dit heb gekocht en bij de achterdeur heb geplakt scheelt het zoveel in de koude tocht!

6. Vloerisolatie
Zelf hebben wij dat (nog) niet in dit huis. Omdat het niet zo makkelijk aan te brengen is met de betonnen ondervloer. Dan moeten we het laten doen, en dat is best kostbaar.
In ons vorige huis hadden wij wel zelf de vloer geïsoleerd. Toen kon er van dat speciale folie (soort aluminiumfolie met luchtkussentjes) tussen de houten balken worden opgehangen. Dat hielp enorm. Je merkte verschil tussen de ruimtes waar we het niet hadden gedaan, en de andere ruimtes. We konden helaas niet overal bij komen toen. Vloerisolatie laten aanbrengen is vrij prijzig, dus als je het zelf kunt doen, heb je de kosten er veel eerder uit.

7. Nieuwe ramen?
Kies voor HR ++ glas in plaats van dubbel glas. Dit levert meer comfort op, en een stuk betere isolatie. Het prijsverschil verdien je in twee jaar terug met je lagere energierekening. (bron)

8. Brievenbusborstel
Je zou het niet verwachten, maar een borstel achter je brievenbus monteren scheelt enorm in de tocht. Je hebt ook borstels met klepje, dat helpt nog extra goed vermoed ik. Al is het lastiger om de post naar binnen te schuiven voor de postbode. Zelf heb ik gewoon zo'n harig vierkantje achter de brievenbus zitten genaamd 'brievenbusborstel'. Je hebt ze in meerdere kleuren, dus kijk wat bij je past.

9. Energiebesparende maatregelen
De overheid heeft ook in 2018 een budget gegeven voor energiebesparende maatregelen. Overweeg je om iets te (laten) doen op dit gebied? Kijk of je in aanmerking komt voor subsidie! Via energiesubsidiewijzer kun je dit nakijken voor jouw gemeente.

10. Vergeet jezelf niet
Warme trui, lekkere pantoffels en een kopje thee. Dit alles kan je gevoel van temperatuur enorm beïnvloeden. Een vloerkleed is niet alleen decoratief, maar ook warm aan de voeten. Een stel kaarsjes verwarmt je huis en je hart. Dekentje op de bank is gezellig en effectief. Geniet van het koude seizoen!

Heb jij nog een mooie tip?

4 opmerkingen:

  1. Onze grootste besparing was om 's avonds voor het slapen gaan de thermostaat op 13 graden te zetten. Als je geen vloerverwarming hebt, scheelt dit veel geld.
    Wij laten de zon zoveel mogelijk ons huis verwarmen. Boven verwarmen we niet. We hebben standaard een warme, wollen deken op de bank liggen. In de avond heb ik daar graag kruiken bij want ik ben een koukleum, al draag ik warme kleding.
    Ik zet in de ochtend de verearming twee graden hoger en verwarm tot 18 of 18,5. Wij hebben de woonkamer op het westen en de zon verwarmt nu in de middag de woonkamer. In de avond zet ik de thermostaat op 20 graden. In ons vorige huis (twee onder eenkapper) had ik het vaak 19,5 maar een vrijstaande woning kan soms kouder voelen.
    Bij de voordeur hebben we een dik gevoerd gordijn en in de tuinkamer nu ook gordijnen. Dat voelt een stuk aangenamer.
    Verder hebben we een luik op de zolderverdieping die we in de koude maanden in de avond en nacht dicht hebben. En als het in de winter overdag vriest heb ik hem dan ook dicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Door zonnepanelen gaat je meterstand ook omlaag, maar wat dacht je van besparen op je huis?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja goede tips! En eigenlijk willen we het nog even vol houden tot 1 november, dus nu met kaarsen aan en een dik vest!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is dan denk ik echt het voordeel van een nieuwbouwhuis? Heb je een A-label woning? Hier denk ik C label, en bovendien hoekhuis in een winderige stad ;) De CV is hier helaas al een tijdje aan, anders is het 16 graden in huis.

      Verwijderen

Leuk dat je reageert!