zaterdag 5 maart 2016

Budget recepten

Als ik even wat goedkoper wil eten val ik vaak terug op een van onze favoriete budget recepten. Omdat jullie ook zo van low-budget houden, deel ik ze graag.
Voor 2 volw, en 3 kinderen (flinke eters) gebruik ik deze hoeveelheden.

Spinazie met kruidenroomkaas, pasta en cherrytomaten

2 pakken a 450 gr. diepvries spinazie (1,10 Euro)
1 bakje kruidenroomkaas (0,65 Euro)
250 gram volkoren pasta (0,55 Euro)
1 bakje cherrytomaten (0,99 Euro)
2 uien (0,20 Euro)

Totaal 3,49 Euro.
Zo heb ik een mooie gezonde avondmaaltijd die ze bij ons allemaal heerlijk vinden.
Water opzetten voor pasta, volkorenpasta moet ongeveer 8 minuten koken. Uien snijden, bakken. (ontdooide) spinazie erbij, even laten koken. Kruidenroomkaas erdoor. Cherrytomaten in halfjes snijden en op het laatst toevoegen. Meteen opdienen.
Eventueel nog een restje kaas erover raspen, peper erdoor en klaar.

Stevige pompoensoep

1 pompoen (1,69 Euro)
0,5 kg wortelen (1,19 Euro)
4 aardappels (0,60 Euro)
4 bouillonblokjes (0,40 Euro)
1 teentje knoflook
kruiden uit potjes (wisselend: bijv djintan, groene curry, curry korma, citroengras)

Totaal 3,88 Euro.

Restjes groente kunnen er ook prima door. Een paar uien, prei of paprika's zijn er ook heerlijk door.
Alles in kleine stukjes snijden. Begin met aardappels en wortels te koken met de bouillonblokjes, na 10 minuten de pompoen erbij. Samen nog 20 minuten zachtjes koken. Dan uitzetten, staafmixer erin tot het een mooie soep is. Daarna lekker kruiden en smullen maar.
Eventueel een paar afbakbroodjes (0,30 Euro) erbij voor de kinderen.

Meestal kan ik hier de volgende dag nog van lunchen :)

Welke budgetrecept gebruik jij vaker?






3 opmerkingen:

  1. Wij zijn maar met 2 dus niet helemaal vergelijkbaar maar dat pasta met spinazie recept eet ik ook regelmatig :-)
    Zelf pannenkoeken bakken van volkorenmeel met vooraf een blik snert (erg lui van me, maar wel lekker).
    Verse Vlaamse friet (lidl), ijsbergsla met tomaatjes, eitje.
    Dat dus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klinkt ook goed, Wilma! Pannenkoeken zijn ook goedkoop en lekker inderdaad.

      Verwijderen
  2. Witte kooljambalaya is hier het favoriete budgetrecept. Een recept van Lisette Kreischer. Ik gebruik echter geen gemengde noten, maar alleen pinda's in dit gerecht.
    Vanavond wordt het ook budget eten, ik heb spruitjes (twee zakken voor 1 euro), daarbij rijst, gebakken aardappeltjes en een gekookt ei. Beetje zoetzure saus erover heen en evt nog wat mayo.
    Ik kook voor vier volwassenen (drie mannen, een vrouw) en allemaal grote eters.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!