donderdag 31 maart 2016

Moestuintje op je balkon

Om mij heen zie ik weer iedereen als een gek moestuintjes verzamelen van de AH. Leuk natuurlijk.
Blijkbaar had niet iedereen mijn vorige blog gelezen, want ik raadde aan om nog niet meteen alles te zaaien ;) 
Maarja, ik weet zelf ook hoe dat kan gaan. De kinderen zijn zo enthousiast, en dan doen we het dus maar gewoon. Gevolg? De plantjes beginnen al behoorlijk uit te lopen en moeten binnenkort verplaatst worden naar een grotere pot, en misschien ook naar de tuin.



Natuurlijk heeft ook niet iedereen een tuintje. Goed nieuws, ook in potten kan je wat groente kweken! Dus maak wat ruimte op je balkonnetje en zet er over een tijdje de potten neer.

Welke dingen kan je goed in potten kweken? Cherrytomaten bijvoorbeeld. In een grote pot kan je wel 4 of 5 plantjes kwijt, lekker ver uit elkaar, en als ze groter worden moet je ze ondersteunen met stokken. Dat is vanwege het gewicht van de plant zelf, en later de tomaatjes.
Doperwten of sperziebonen kan je ook met een stuk of 4-6 in een pot zetten, en met stokken omhoog leiden. Zo heb je niet heel veel ruimte nodig.

Ook een enkele courgetteplant kan je in een pot doen. De plant blijft stukken kleiner dan normaal, maar ook hier komen wel courgettes aan. Geef de plant af en toe wat bijvoeding in de vorm van mestkorrels of plantenvoeding en dan kan hij prima groeien in een grote pot.

Wortels hebben minimaal 20cm diepte nodig, en het liefst lekker 'los' zand. Wortels houden niet van tegenstand. Hoe losser het zand, hoe dieper de wortel kan gaan. Let op dat 1 plantje ook 1 wortel wordt.

Heb je alleen een vensterbank? Beperk je dan tot de tuinkruiden (peterselie, basilicum, tijm, bieslook). De 'nieuwe' moestuintjes hebben niet zoveel kruiden als de vorige serie. Misschien heb je nog wat bewaard van vorig jaar?
Eventueel kan in de vensterbank ook een kleine paprikaplant kwijt. Zelf is het mij nog niet gelukt om een paprikaplant op te kweken, maar ik heb er ooit een gekocht bij de AH. Deze heeft ons anderhalf jaar voorzien van kleine rode paprika's, heel erg leuk.

Buiten plaatsen

Pas na 14 mei moet je je potten op het balkon of je planten in de volle grond buiten plaatsen! Dit is omdat er voor die tijd nog kans op vorst is. Kleine plantjes kunnen dat echt niet hebben, en gaan er dood van. Dag oogst...
Als je veel tijd hebt kun je de plantjes overdag wel lekker buiten zetten, mits je ze 's nachts weer binnen zet.

Heb jij al moestuintjes ingezaaid? Of ben je al binnen aan het 'voorzaaien' voor het moestuinseizoen?

1 opmerking:

  1. Het wordt tijd dat ik met die potjes aan de slag ga. Kruiden lukten vorig jaar erg goed. Ik begin niet te vroeg omdat de plantjes dan sterker worden en het afharden niet zo lang duurt.
    Bij mij gingen de potjes later de volle grond in, nadat ik het plantje indien nodig had uitgedund. Zo had ik geen schade aan de worteltjes en het potje composteert wel in de grond.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!