zaterdag 9 juli 2016

Lekkerst is minder gezond

Ik ben gek op boterkoek (wie niet?). Dat hoor je natuurlijk te maken met bloem, ei, roomboter en suiker. Niet echt in de categorie gezond natuurlijk. Omdat het me toch een goed idee leek om er eentje te maken, en te eten, besloot ik 'm wat gezonder te maken.

Uiteraard hoopte ik op een daverend succes, zodat ik elke dag zonder schaamte boterkoek kon eten. Helaas was dit niet het geval. Ik verving deels de bloem door boekwijtmeel, en de roomboter door margarine.

Ik gebruikte dus 125 gram boekweitmeel, 125 gram patentbloem, 200 gr margarine, 200 gram suiker en 1 ei.

Het smaakte: gezonder. Ook lekker hoor, absoluut lekker! Maar wel lekker met zo'n gezonde twist. Minder vettig, en wat minder smeuig. Beetje dat boekwijt-smaakje eraan. Dus als je boterkoek verwacht denk je: huh, wat is er met dit recept aan de hand? (beter koop jij het de volgende keer in de winkel..)
En als je gewoon een cake/taart achtig iets verwacht is hij heerlijk. Dus, geen boterkoekrecept maar toch wel lekker en snel voor als je opeens iets in huis moet hebben.

Pas jij wel eens recepten aan om het gezonder te maken?

9 opmerkingen:

  1. Even uit nieuwsgierigheid, wat is er minder gezond aan bloem?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er geen verstand van. Maar hoorde iets over 'loze koolhydraten' waardoor je niet verzadigd bent en snel weer wil eten.

      Verwijderen
  2. Ook uit nieuwsgierigheid, wat is er minder gezond aan roomboter?
    Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er geen verstand van. Ik denk teveel vet? Maar ik vind alle voedingsadviezen altijd zo tegenstrijdig dat ik niet weet wat het beste is.

      Verwijderen
  3. Jammer he, dat ongezond meestal veel lekkerder is dan gezond? Maarja joh... Dan maar liever wat minder vaak van genieten, maar wel van the real deal. Toch? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ja, gemaksvoedsel (vet, suiker) is inderdaad heel lekker! Ik kan het niet ontkennen :-) Maar sinds wij bewuster en echt anders eten, eet ik veel minder brood. Ik maak nu geregeld zelf een salade (rucola, gerookte kip, tomaatjes, feta) en daar kan ik intens van genieten. Puur eten kan ik steeds beter waarderen. Zo gingen wij gisteren uit eten bij HoogVuur in Amersfoort. Wow, wat een smaaksensatie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Puur eten is heel lekker ja! Maar toch trekt soms ook het ongezonde ;)

      Verwijderen
  5. Boterkoek is met echte roomboter toch het lekkerst. Ik heb hem laatst ook gemaakt met een deel boekweitmeel en een deel rijstmeel. Hier moet ie beslist glutenvrij zijn.
    Ik experimenteer veel met gezonder bakken en het is ook een kwestie van wennen en heel andere dingen maken dan je gewend bent. Dan heb je een heel nieuw koekje of cake en ga je niet vergelijken. Ik gebruik graag appelmoes, zuidvruchten en banaan om te zoeten.
    En dan merk je soms dat 'gewone' koekjes minder lekker smaken omdat ze zo enorm zoet zijn.
    Toen ik nog met gluten kon bakken, bakte ik bijna alles zelf. Dan merk je dat het spul uit de winkel toch vaak 'gebakken lucht' is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk. Het is ook wennen en niet vergelijken met wat je in de winkel zou kopen.

      Verwijderen

Leuk dat je reageert!