donderdag 28 januari 2016

Overlijdensrisico verzekering

Toen wij een paar jaar geleden dit huis kochten, sloten we ook nieuwe overlijdensrisico verzekeringen af. Dat moest, en was ook gewenst. Voor elk hypotheekdeel hebben we een verzekering, dat wist ik nog wel.
Inmiddels had ik alleen geen idee meer van de rest van de dekking. Was het nou voor allebei afgesloten? Voor hoeveel procent etc? Ik had geen idee meer. Hoe staat het ermee?

Ons vorige huis hadden we voor 50% verzekerd op beide namen, dus ik ging ervan uit dat dit nu ook het geval was. Minstens!

Ik dook even de papieren in, en het viel me alles mee. 100% dekking op allebei afgesloten, tot het einde van de looptijd. Zo krijgt mijn man geen financiële problemen in geval van mijn overlijden, en ik ook (minder) problemen in het geval van het overlijden van mijn man. Als we beide overlijden wordt ook alles afgelost en gaat het huis zonder schuld naar de erfgenamen.

Als mijn man overlijdt zal ik natuurlijk wel moeten gaan werken, want zelfs zonder hypotheeklasten kost het leven geld.. Maar fulltime hoeft waarschijnlijk niet.

We denken er nog maar even niet aan natuurlijk, maar ik vind het fijn om te weten dat het financieel toch wel goed geregeld is!

Weet jij uit je hoofd hoe je dekking geregeld is, in geval van overlijden?

2 opmerkingen:

  1. Als het goed is, heb ik een OLV ter waarde van 300.000. Dat wordt dan uitgekeerd. Daarmee blijft er qua hypotheek nog een kleine €50.000 openstaan, dus daarmee verwacht ik geen problemen. Overigens hoefde ik van de bank al geen OLV meer te hebben, maar heb ik het zelf gedaan als extra zekerheid, omdat een deel van mijn hypotheek via familie loopt. Die wil ik natuurlijk niet mis laten grijpen. Stel dat de bank mijn huis verkoopt voor mijn hypotheekbedrag bij hen (ongeveer 2 ton), dan hebben zij niet met die verkoop te maken, maar krijgen ze wel het dubbele van wat er nog bij hen openstaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij de hypotheek die wij hebben overgesloten in 2010 is een ORV afgesloten op ons beider naam ter waarde van 145.000 euro. De ORV is verpand aan de bank.
    Dit dekt de volledige bankspaarhypotheek. Het overige gedeelte kunnen wij dragen. Hoewel, we hopen dit gedeelte door extra aflossingen eind 2019, begin 2020 te hebben afgelost. Kosten voor de ORV, uit mijn hoofd, 38,51 euro :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!