maandag 25 januari 2016

Nog meer studiekosten

Zoals ik vorige week al schreef zijn de kosten voor een studie van je kind best hoog. Zeker nu er geen studiefinanciering meer beschikbaar is voor hbo en universitaire studies.

Ik heb nog eens verder gekeken naar de gemiddelden aan kosten voor studenten. Dit zijn de gemiddelde kosten op dit moment volgens het Nibud studentenonderzoek 2015. Dat zegt niet veel over hoe het er in de toekomst uit ziet. Behalve dat het dan waarschijnlijk hoger zal zijn...

Zodra je kind 18 jaar is, is een eigen zorgverzekering verplicht.
Kosten liggen nu op 97 Euro per maand.
Studieboeken en benodigdheden gemiddeld 57 Euro per maand.
Schoolgeld is nu 165 Euro per maand.

Totaal dus al 319 Euro per maand voor de noodzakelijkheden.

En dan heb je het nog niet eens over openbaar vervoer, op kamers wonen, overige kosten.

Wat een bedragen! Ik denk dat het als ouders niet realistisch is om te verwachten dat jij dit voor elk kind op kunt brengen per maand. Ik heb zelf drie kinderen, dus dat tikt behoorlijk aan. Ik denk ook dat het niet realistisch is om te verwachten dat je kind dit soort bedragen zelf kan verdienen met een bijbaan. Dit moet dan wel een hele flinke, goed betalende bijbaan zijn.
Vermoedelijk kom je toch uit op een mix van lenen, bijbaan en van tevoren bij elkaar sparen. Is dat slecht? Nee niet per se, denk ik, maar wel jammer vergeleken met het systeem waar we uit kwamen.

Of zou er tegen die tijd een Amerikaans systeem zijn waarbij je kind kans maakt op een beurs als hij/zij slim, sterk, knap, sportief is? Wat denk jij?


4 opmerkingen:

  1. Dat zijn zeker aanzienlijke bedragen. Maar ik denk dat het in Nederland niet zo maar gaat gebeuren, dat beurzen systeem. De met de kop boven het maaiveld mentaliteit helpt daar niet bij.
    En investeren met leningen in een studie zodat je die snel kan terugbetalen als je gaat werken, lukt bij ons ook niet. Daarvoor is de belastingdruk dan weer te hoog. Wie weet is het een optie om in één van de buurlanden te gaan studeren, daar is het een stuk goedkoper.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ken wel mensen die in België gaan studeren omdat daar geen loting is voor geneeskunde bijv. Maar ik neem aan dat in het buitenland studeren toch ook voor hoge kosten zal zorgen ivm woonruimte, vervoer naar huis etc.
      Misschien gaan er meer mensen MBO doen (wel stufi) om daarna te gaan werken. En dan op kosten van de baas doorleren als dat gewenst is?

      Verwijderen
  2. Dat zijn zeker flinke bedragen. Ik zou denk ik mijn best doen om vooral het collegegeld vast vooraf te sparen. Dat moest altijd al zelf betaald worden. Overigens is dat dan wel hard gestegen, want een jaar of 10 terug was het onder de €1500. Nu dan bijna €2000 begrijp ik uit jouw cijfers?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt! Toen ik in 2009 afstudeerde was het rond de 1600€ en nu al 1984€. Forse stijging.

      Verwijderen

Leuk dat je reageert!