Waarschijnlijk heb jij vorige week je laatste salaris van 2015 gehad. Hopelijk had je een mooi salaris met de laatste overuren, bonus of dertiende maand erbij. (En zo niet, je bent echt niet de enige)
Dus tijd om weer eens te gaan zitten voor een avondje financiën doen en de afsluiting van je hele jaar. Of doe jij dat nooit?
Wij houden elke maand onze financiën bij in Excel. Het grootste deel is makkelijk, want de vaste lasten komen elke maand hetzelfde terug. Maar soms zijn dingen anders, zoals een hoge telefoonrekening of het nieuwe tarief voor je energie.
Aan het eind van het jaar laten we Excel al die posten bij elkaar en kunnen we zien hoeveel we totaal uitgaven, hoeveel we totaal binnen kregen en wat onze pieken waren. Meestal levert dit een aantal ideeën op voor besparingen voor het komende jaar.
Mocht er veel geld overblijven, en we dit niet nodig hebben dan doen we nog een extra hypotheek aflossing (zoals vorig jaar). Als we teveel uit hebben gegeven kijken we daar ook even goed naar. In ons geval hadden we natuurlijk de verbouwing vooraf gebudgetteerd, en dat is ook grotendeels op gegaan. De laatste rekeningen moeten nog komen, maar die moeten dus mee naar volgend jaar. Hiervoor staat het geld nog 'gereserveerd' in ons hoofd.
We bedenken een aantal nieuwe budgetten, en kijken of er dingen aangepast moeten worden. Het kost even tijd, maar zo weet je wel precies hoe je ervoor staat. Dat vinden we fijn, en daarom doen we dit elk jaar.
Hoe doe jij dit?
Mijn inkomen wisselt zo erg, dat daar niet echt een budget van te maken is. Wel heb ik al gekeken wat ik komend jaar wil sparen/aflossen en bekijk ik met enige regelmaat mijn vaste lasten, om te zien of daar nog wat op te besparen valt.
BeantwoordenVerwijderen