woensdag 20 januari 2016

Postzegels uit 2014

Elk jaar gaan de tarieven voor postzegels omhoog. Soms zelfs nog een keer halverwege het jaar. Maar een zekerheid is dat het elke januari omhoog gaat. Meestal merk je het niet, want je hebt nog wat zegels liggen misschien. Hierop staat natuurlijk een 1 of een 2, en dan zie je niet in een oogopslag wat je voor de zegel hebt betaald. Een groot voordeel voor de leverancier is dat je dus geen idee meer hebt hoeveel het exact kost. Een voordeel voor jezelf is dat je niet meer hoeft 'bij te plakken' op het moment dat de tarieven omhoog gaan.

En je kan dus slimmer inkopen. Omdat ik de trend zag dat elk jaar de postzegels 0,04 Euro duurder worden, en ik best vaak verkopen op marktplaats per post verstuur, leek het me handig een voorraadje zegels te hebben.

Eind 2014 kocht ik 150 postzegels voor 0,65 Euro per stuk. Zodra 2015 aanbrak was de postzegelprijs 0,69 Euro. Nog steeds ben ik niet door mijn zegels heen, en ik zag dat per 2016 de postzegels 0,73 Euro per stuk kosten. Ten opzichte van de aanschafprijs heb ik dus momenteel 0,08 Euro winst. Toch mooi meegenomen. Privé is post versturen dus wat voordeliger voor ons dan voor iemand die vandaag postzegels koopt. Uiteraard reken ik het actuele posttarief voor verkopen die ik per post verzend, zo pak ik toch een kleine winst mee.

Had ik maar eerder een berg postzegels gekocht. Maarja, daar doe je niks meer aan. Voor nu ben ik blij met wat ik eruit haal. Ik herinner me nog dat mijn man dacht dat ik gek geworden was toen ik 150 postzegels kocht eind 2014, maar ziet hij wel in dat het een slimme zet was.

Heb jij toevallig ook een voorraad postzegels in het verleden gekocht? Of zou je dat onzin vinden?

3 opmerkingen:

  1. Ik ben nogal vooruitziend en kocht, ik denk, eind 2013 twee rolletjes postzegels van 100 stuks dus een totaal van 200 zegels. Ik ben het niet zeker meer, maar ik geloof dat ik mijn postzegels nog aan 0.59 euro per stuk betaald heb. In elk geval was het 'toen' een hele uitgave maar vooruitziend als ik ben, vond ik het de moeite waard om 'te investeren in postzegels.....Als ik de prijs die ik destijds betaalde, vergelijk met de huidige prijs van een postzegel was het zeker een goede zet om er zoveel ineens te kopen. Investeren in die postzegels heeft me nu meer opgebracht of als ik het geld dat ik uitgaf aan d e postzegels op een spaarrekening zou gezet hebben. Nu heb ik, per postzegel al 0.16 euro winst. Die winst zal enkel maar toenemen aangezien ik nog jaren verder kan met mijn voorraad postzegels. Ik gebruik er per jaar hoogstens 20....liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, zeker! Die gebruik ik nu ook nog steeds. Eerst ook nog vaak voor Marktplaats-verkopen, maar daar zitten nu steeds vaker pakketjes bij. Dat betekent wel weer dat ik lang met mijn zegels doe. Volgens mij heb ik er nog een aantal uit 2013 en de rest zal idd van rond de 2014 zijn. Ik let altijd even op als de tarieven weer omhoog gaan en blog er dan meestal ook altijd even over om anderen er ook op te wijzen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha ja zeker heb ik dat ook gedaan ;-) en ik heb er nog zeker 100 liggen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!