donderdag 10 oktober 2024

Energieleverancier-soap

Afgelopen augustus verliep ons energie jaarcontract. Uiteraard heb ik afgewacht of ik een fijn nieuw aanbod van de toenmalige leverancier kreeg. Nee dus. 

Daarna via independer een nieuw jaarcontract afgesloten bij Pure Energie. Op dat moment de beste optie, ongeveer 15 Euro per maand goedkoper dan het contract wat ik daarvoor had. Prima dus.

Werd ik twee weken geleden opeens gebeld door mijn oude leverancier. Ze wilden ons terug. En daarom dit geweldige aanbod van hen. Ik zei dat ik ze me beter voor de overstap een nieuw aanbod hadden kunnen doen. Bleek dat ze recent een onderzoek hadden gedaan waaruit bleek dat klanten die lang zijn gebleven, daarna ook vaak langer blijven. 
Even voor de volledigheid: Ik was lang klant gebleven omdat ik door de periode met veel 'c' in de lucht (2020-2022) en door de bijbehorende energiecrises niet kón overstappen. Normaal ben ik een frequent overstapper. Dat zei ik die man ook. 
Al met al een lang telefoongesprek en ik vond het een beetje overbodig. 

Ik zei dat ze het aanbod maar moesten opsturen en ik ernaar zou kijken. Bleek dat de kosten gelijk waren als ik nu betaalde. Dus geen deal. Meneer belde weer. Kreeg nu extra 350 euro korting bij een contract van 3 jaar. Wat een weekje sluimeren al niet kan doen dus, haha. Weer een lang telefoongesprek. Zonde van mijn tijd vond ik, die man wist niet van ophouden.

Hun voordeel?

Zelf krijg ik altijd een beetje de kriebels als een energieleverancier belt voor een lang contract. Ik vermoed dan dat de prijzen weer gaan dalen namelijk. Wat winnen zij hiermee?
Dus ik hield het af tot ik zelf een en ander kon nakijken. Het derde belletje van dezelfde meneer heb ik genegeerd. 

Die week toch wat research gedaan en via Independer bleken er nog veel betere contracten te vinden. Zelfs voor 1, 2 of 3 jaar vast. Ik deed dat via Euroclix, dus krijg ik er ook nog wat clix voor binnenkort! (Jaja, ik spaar nog steeds! Daar schrijf ik binnenkort nog wat over.)

Opzegboete? Spannend...

Nu heb ik een nieuw contract laten afsluiten voor 2 jaar, bij greenchoice en betaal een stuk minder dan bij het andere contract. 20 Euro per maand goedkoper dan het nieuwe contract wat ik pas 2 maanden had. Die kon ik trouwens zonder opzegboete opzeggen, omdat de tarieven waren gedaald ondertussen. Dat kan dus toch de moeite waard zijn om even uit te zoeken!
Al met al heb ik maar 2 maanden bij Pure Energie (PE) gezeten. De klantenservice bij PE was trouwens echt top, op een mail heb je binnen twee dagen een reactie. Echt fijn!

Mijn advies, kijk na of je je opzegboete kunt vinden of vraag het na. Kijk daarna of je een beter contract kunt vinden op dit moment. Ik ben dus totaal 35 Euro per maand gaan besparen door deze handelingen. Snel verdiend!

Heb jij dit wel eens gedaan? Of nog andere tips? Drop het hier in de comments.


Windenergie
Photo by bo_1963



2 opmerkingen:

Leuk dat je reageert!