vrijdag 24 juni 2016

Leuk man, belastingen

Normaal gesproken vind ik het een klein feestje om mijn belastingaangifte in te vullen. Anderen help ik hier ook graag mee. Jeej, aftrekposten! Jeej, onderaan de streep geld terug! Eitje, dit karweitje.

Nu blijkt dat voorlopige aanslagen (VA), een heel ander soort koek zijn. Vieze plakkerige koek, wel te verstaan. Het lijkt altijd alsof ik veel meer gegevens nodig heb dan voor een normale aangifte. Bovendien zijn er zoveel boxjes om aan te kruisen en vragen om in te vullen dat je er heel lang mee bezig bent. Onderaan de streep krijg ik vaak ook wat terug, maar na een wijziging opeens niet meer. Soms lijkt het terug te betalen bedrag dan opeens belachelijk hoog, en hoe werkt dat dan? Slechts een kleine wijziging, en meteen fors terugbetalen.

Ik maakte een proefberekening om te kijken of ik nog wat moest stopzetten als ik een beetje geld zou gaan verdienen. Jazeker wel, bijna de hele algemene heffingskorting terugbetalen. Terwijl het brutosalaris laag is, en maar over een paar maanden van dit jaar zou gelden. Hoe dan, hoe dan?

Dus we hebben besloten om onze gezamelijke VA lekker door te laten lopen, en geen gezeur eraan te hebben voor die paar maanden. Dan begroten we in 2017 gewoon een wat lager bedrag dat we terugverwachten van de belastingdienst in juni. Gewoon, omdat die belastingaangifte veel makkelijker in te vullen is dan elke wijziging in je aanslag wijzigen.

Mijn algemene heffingskorting heb ik stopgezet per volgende maand. Dat betekent dat we minder hard kunnen sparen, maar misschien minder hoeven in te leveren op de belastingaangifte van 2016. We zullen het wel zien. Leuker kunnen we het niet maken in elk geval.

Ben jij wel eens tegen rare getallen aangelopen in je VA?

2 opmerkingen:

  1. Sinds ik een bedrijf heb, loop ik er op stuk, dus sinds die tijd laat ik het doen door een accountant. Die weet welke regelingen ik wel en niet kan gebruiken. En omdat ik een eenmanszaak heb, is het niet zo dat het gescheiden is; je privé is dan eigenlijk ook je zakelijk en andersom. Dus er is dan ook niet een onderdeel dat ik zelf kan doen ofzo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hee Myra, heb je wel eens gekeken naar belastingmiddeling? het is mogelijk om je inkomsten over 3 aaneengesloten jaren te middelen en dat is natuurlijk gunstig als je 2 jaar niks hebt verdient en dan ineens gaat werken. Wij hebben dat ook gedaan voor de overgang van student naar werken en het leverde zo een paar honderd tot duizend euro voordeel op!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!