zaterdag 4 juni 2016

Kinderen en gezond bewegen

Ik heb een prachtige folder van het voedingscentrum: 'Gezond eten en bewegen met kinderen van 4-8 jaar'. Echt wat voor mij dus. Ik hoopte er wat leuke tips op te kunnen doen. Want natuurlijk zitten kinderen ook graag lekker stilletjes met hun lego te spelen.

De basics van de folder over eten zijn helemaal prima. Duidelijke uitleg over 3 hoofdmaaltijden en maximaal 4 tussendoortjes etc.

Bij het stukje over bewegen staat: "laat je kind elke dag tenminste een uur bewegen, ook bij slecht weer. Het lukt makkelijk als je kind op de fiets naar school gaat, loopt of buiten speelt. Daarnaast is het goed om 2x in de week extra te bewegen. Sporten, zwemmen of een flinke wandeling."

Het kopje: weinig tv en pc geeft me dan weer een heel gek beeld. "Voor de tv of pc beweegt je kind helemaal niet. Twee uur per dag tv kijken of computeren is meer dan genoeg."

Oke, toen was ik een beetje in de war! Stel dat je je kinderen elke dag twee uur tv laat kijken, dan heb je helemaal geen tijd om ook nog een uur te bewegen of twee keer in de week ze te laten sporten. Want kinderen in die leeftijd moeten ook gewoon om 19u naar bed.
Als mijn kinderen om 15u klaar zijn met school heb ik dus vier uur tijd met ze. Deel gaat zitten in thuiskomen, jassen ophangen, theedrinken met een koekje. Avondeten kost 30-45 minuten als je tenminste wilt dat ze het opeten. Bedritueel kost ook minimaal 15 minuten.
Dus ik snap dat advies helemaal niet. Mijn kinderen hebben geen tijd om 2 u per dag tv te kijken, als je ze ook nog wilt laten bewegen/spelen. Volgens mij vinden kinderen zelf spelen ook heel leuk. Misschien uiteindelijk zelfs leuker dan tv kijken....

Wat denk jij?

3 opmerkingen:

  1. Volgens mij krijgen kinderen in deze leeftijd al snel genoeg beweging. Ze zijn de hele dag aan het spelen, een half uurtje dit, half uurtje zus kwartiertje zo. Vanaf groep 3 is het wel wat meer echt school en zitten ze langer achtereen in de klas. Maar bij ons wordt er al snel één tot twee uur na school gespeeld. Oké, er zitten ook wel eens dagen tussen dat ze voor de tv hangen of op de tablet zitten te spelen, maar dat mag ook wel eens vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je vergeet de tijd die ze inderdaad buitenspelen op school. Die telt ook mee. Het gaat niet alleen om de tijd na school. En misschien fietsen ze ook wel naar school? Of lopen ze er een stuk naartoe? Vooral belangrijk dat kinderen niet uren en uren alleen maar achter een scherm zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hier zelfs school tot half 4.. dan zijn we 10 voor 4 thuis (niet dat t zover is, maar extreem drukke school dus voor je t plein af bent met alle kids (bakfiets en dochter wil sinds kort zelf fietsen...) dan nog koekje (ja heel fout :p) en wat drinken.. 16.00/16.15, 17.30 eten we.. als we om 18u klaar zijn en geen opvangkids dan vaak nog in bad, al gaan ze in ons nieuwe huis ook makkelijk douchen wat een stuk sneller gaat (in t vorige huis douche in bad.. dus standaard in bad.. wat minstens 45 min duurde... ) maar ehm een uur bewegen ??? ok nu w eeen speeltuin voor de deur hebben, spelen ze veel buiten.. maar met slecht weer ?? zou niet weten hoe... ze hebben al nauwelijks tijd na school..

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!