woensdag 14 december 2016

Zorgkosten: wat je niet ziet!

Log jij wel eens in bij je verzekeraar met je DigiD? Ik doe dat soms, om te kijken hoe ver ik mijn eigen risico al op heb gebruikt bijvoorbeeld. Zo krijg je een mooi beeld van de kosten die je niet hoefde te betalen. 

Ook is het interessant om te zien welke nota's er voor je kinderen zijn betaald. Even doorklikken dus. 

Bij ons zitten zij met z'n drieën bij mij 'op' de verzekering. Ze zijn dus net zo aanvullend verzekerd als ik. Dit omdat mijn man vaak geen aanvullende verzekering heeft (komend jaar toevallig wel).

Dit keer schrok ik wel een beetje van de zorgkosten die je kinderen ongemerkt maken. Een keertje 'tanden tellen' bij de tandarts is 20 Euro. Want meer doet de tandarts nog niet... Oké, even spieken of er een gaatje zit. Dan heb je natuurlijk nog het abonnement bij de huisarts wat betaald wordt, maar dat zijn de kosten niet.

Een van onze kinderen kreeg buisjes, en dat is dus een rekening van ruim 800 Euro. Een lesje logopedie 30 Euro per keer. Telt lekker op. 
Al met al krijg ik zeker waar voor mijn geld. Op dit moment betaal ik 103 Euro per maand ongeveer. Maar mijn kinderen hebben bij elkaar al voor 2200 Euro aan kosten gemaakt ongeveer. Ben ik even blij dat ik die kosten niet zelf hoefde te dragen. Bovendien het jaar is nog niet voorbij.. ze waren nog niet eens bijgewerkt tot de datum van vandaag. 
Zo bekeken is het helemaal niet slecht geregeld in ons land. Ik vind het heel goed dat kinderen in elk geval recht hebben op alle zorg, zonder kosten. Dat vind ik heel nobel en verstandig. Daar ben ik onze maatschappij wel dankbaar voor.

Heb jij wel eens ingelogd, en gekeken welke zorgkosten je gezinsleden hebben of hadden? Viel het mee of tegen?

3 opmerkingen:

  1. Niet vaak. En het gros van de kosten zit bij dochterlief inderdaad. Maar niet de bedragen die jij noemt. Voor mij vaak alleen de abonnementskosten bij de huisarts als je dat zo mag noemen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. kijk alleen als ik een rekening krijg voor eigen risico. maar we verbruiken heel wat als gezin idd. logopedie, beide naar de orthoptist.. tikt aardig aan ;) wij alleen de standaard kosten en ik wat hooikoortsmedicatie (eigen risico)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, dat doe ik regelmatig. Ik probeer ook nooit te klagen over de premie als hij weer wat omhoog gaat. 2014 was een duur jaar, prematuur geboren dochter. Dit jaar was het ook weer goed raak, zwanger van een tweeling met gedeelde placenta, dus veel echo's en controles en uiteindelijk een ziekenhuisbevalling met wat dagen blijven. Ook een flinke rekening. Ik ben echt blij met de zorgverzekering!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!