maandag 8 februari 2016

Uitvaartverzekering

Het hebben van een uitvaartverzekering was enkele tientallen jaren terug heel vanzelfsprekend. Niemand had genoeg geld voor een begrafenis, was de redenatie. Dus je spaarde al van jongs af aan een kwartje per maand voor de verzekering, en hoopte dan op een mooi bedrag tegen de tijd van overlijden. Heel goed geïndexeerd werden die bedragen toen nog niet, dus het viel vaak wat tegen, heb ik me laten vertellen.



Tegenwoordig kun je op meer manieren sparen voor je uitvaart. Je kunt eenmalig een polis kopen, en dan krijg je een bepaald bedrag bij overlijden. Of je betaald maandelijks, en kunt een bedrag krijgen bij overlijden, of een bepaald 'pakket' bij de bijbehorende uitvaartmaatschappij.

Zo'n pakket kan bestaan uit bijvoorbeeld: basic kist, gedeeld graf, uitvaartdienst in het rouwcentrum, condoleance met koffie/thee/cake en 100 rouwkaarten. Je naasten kunnen dan uit beperkte keuzes kiezen in geval van jouw overlijden. Als ze meer, of mooier of anders willen moet er uiteraard worden bijbetaald. Je kunt ook voor een luxer pakket kiezen, of nog iets luxer pakket. Met bijbehorend kostenplaatje. Het voordeel van zo'n pakket is dat de basis geregeld is, en er misschien minder nagedacht hoeft te worden over wat jij nou zou willen. Want jij hebt dat pakket uitgekozen, en bent er vermoedelijk dus tevreden mee. Ook hoeft een familielid niet opeens een hoop geld voor te schieten om jouw begrafenis te betalen, en te hopen dat dat geld ooit teruggezien kan worden uit de erfenis. Volgens mij worden in geval van overlijden de bankrekeningen van die persoon meteen geblokkeerd, dus kun je het niet meteen daar afhalen om de begrafenis van te betalen.

Sowieso is het handig om eens met je partner of familie te praten over wat te doen in geval van jouw overlijden. Heb je bepaalde wensen, maak die dan duidelijk of laat een briefje achter als je er niet over wilt praten (en vertel de locatie van dat briefje van tevoren).  Ik heb dat ook nog niet gedaan, maar misschien is het toch wel slim om eens te gaan praten met de familie over hun wensen en mijn wensen.

Wat denk jij? Is een uitvaartverzekering afsluiten toch wel handig, of niet?

8 opmerkingen:

  1. Ik heb er geen één. In principe ga ik ervan uit dat er genoeg geld is als ik dood ga. Zodra dat zou veranderen, zou ik waarschijnlijk wel maatregelen nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was ook altijd mijn filosofie. Maar nu hoorde ik dus dat je nabestaanden in eerste instantie niet bij het geld kunnen, en het dus zelf moeten voorschieten. Stel dat ze dat niet kunnen? Hoe kijk jij er in dat geval tegenaan?

      Verwijderen
    2. Beetje late reactie, maar ook al is een bankrekening geblokkeerd i.v.m. een overlijden, dan nog kan de rekening van de uitvaart betaald worden. Je kunt deze dan opsturen naar de bank en zij zullen ervoor zorgdragen.
      De rekening is geblokkeerd tot er een verklaring van erfrecht is en hij weer vrij gegeven is. Dit hoeft niet vreselijk lang te duren, tenzij er trammelant in de familie is.

      Zolang er weinig spaargeld is, zou ik altijd voor een uitvaartverzekering kiezen. Deze hoeft helemaal niet extreem duur te zijn en geeft rust.

      Verwijderen
    3. Bedankt voor je reactie Ivy, dit wist ik niet. Heel goede tip!

      Verwijderen
  2. Mijn ouders zijn beiden overleden op jonge leeftijd en het was erg fijn dat op dat moment alle zorgen uit handen werden genomen. Na het overlijden werd meteen de uitvaartonderneming gebeld en dan kwam er een zeer vriendelijke dame die in goed overleg alles regelde wat er te regelen viel. Bij een goede uitvaartverzekering gaat het dus niet alleen om de noodzakelijke kosten die gedekt zijn, maar ook de zorg rondom het overlijden en de afhandeling van zaken, waar op dat moment je hoofd echt niet naar staat.

    Ons hele gezin is vanaf de geboorte lid van een uitvaartonderneming tegen een bepaald bedrag per maand en dat is een van de weinige dingen waarop ik niet op zou willen bezuinigen.

    N.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begrijp je helemaal! Het is al een heel vervelende tijd, en dan heb je al helemaal geen zin om nog eens na te denken over welke uitvaartverzorger, welke begraafplaats etc er moet worden bedacht. En ook niet over de financiële zorgen die het eventueel met zich mee zou brengen.
      Ik ga er zelf nog eens goed over nadenken.

      Verwijderen
  3. Ik wilde vorige week een uitvaartverzekering afsluiten, maar heb uiteindelijk besloten om het toch niet te doen. Ik las op http://uitvaartverzekeringwijzer.net/info/uitvaartverzekering-noodzakelijk/ dat je in sommige gevallen beter zelf kunt sparen voor je uitvaart. Dan ga ik vanaf nu dan ook maar doen

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!