donderdag 11 februari 2016

De weg kwijt in food-land

Voedsel, een hot topic. Overal waar ik kijk zie ik filmpjes en artikelen verschijnen over wat wel en niet goed voor je is. Maar het spreekt mekaar zo tegen!

Er zijn er die zeggen dat je terug moet naar de tijd van de 'oermens' (als dat al in die vorm heeft bestaan...) Die mens zou geen dierlijke producten eten. Dus volledig plantaardig, veel groente en fruit en vetten haal je uit noten etc. Want die mensen waren verzamelaars en ze scharrelden zo hun kostje bij elkaar. Klinkt plausibel, toch? Maar dan komt het, ik herinner me ook dat de mannen jagers waren. En geen idee hoe goed ze daarin waren, maar ze kwamen vast wel af en toe thuis met een stuk vlees. Konijn, vogel of vis vermoed ik. Dat was toch altijd een feestje, en was goed voor de reserves.
Vlees of vis op zijn tijd is dan toch juist wel weer goed? En de huidige groente en fruit schijnen niet meer genoeg voedingsstoffen te bevatten omdat ze worden gekweekt op steenwol ipv aarde, en dat is niet goed natuurlijk. (Allemaal aan de moestuin!)

Kies je dan voor roomboter- echt want het komt van de koe- of een synthetische plantaardige vervanger uit de fabriek? Die schijnt dan weer grijs van kleur te zijn, en met kleurstof de boterkleur te krijgen. Is al die nagemaakte rommel wel goed? Ahhh, ik snap er niks meer van!

Melk zou slecht zijn (dat denk ik ook), maar sojamelk -een logische vervanger- is dan ook weer slecht door de hormonen die het zou bevatten. Dus dan kom je bij de rijstmelk - onee, niet teveel vanwege arsenicum- of amandelmelk terecht. Kokosmelk -te vet?- of havermelk. Maar van al die nep-melken kan je absoluut geen cappuccino maken! Dat kan ook niet goed zijn toch?
Grapje natuurlijk. Maar ik krijg het gevoel dat niks goed is, en dat je het allemaal maar zelf uit moet zoeken. En niet te lang zoeken, want dan krijg je tegenstrijdige berichten.

Heb jij de absolute waarheid gevonden? Ik hoor 'm graag! Want ik ben helemaal de weg kwijt in food-land.

6 opmerkingen:

  1. Weet je wat het is, zo langzamerhand is alles wat je eet slecht voor je, maar niet-eten is het allerslechtste

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik probeer vooral uit te gaan van zo min mogelijk bewerkt. En dan bedoel ik in de fabriek bewerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo langzamerhand is de voedselketen zo 'verrot' dat je je inderdaad oprecht kunt afvragen wat er allemaal in je eten zit dat niet goed is voor een mens. Dat zit hem met name zoals LLMM al zegt in bewerkte producten.
    Aan de andere kant vraag ik mij wel af of het vroeger beter was (werken met giffen etc).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja... al die hypes... ik doe er niet aan mee. Melkproducten, gluten, vlees, alles is welkom hier. Zelfs suiker !!!!

    Maar wel de biologische variant en geen pakjes en zakjes. Want toegevoegde chemicaliën dat is nergens goed voor. Net zoals leedvlees inclusief alle antibiotica.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb laatst 'That Sugar Film' gekeken, een aanrader! Vooral als je zoals ik in Amerika woont waar overal suiker in zit. Belangrijkste tip: vermijd in de supermarkt de middelste paden (fabrieksvoedsel) en blijf langs de randen (verse producten)!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. heel herkenbaar.. vindt t ook lastig om echt wijs te worden uit wat wel of niet goed voor je is :( lastige vind ik ook dat vers eten veel tijd kost (maak maar eens een lekkere omelet met ui, knoflook, pijnboompitten, tomaat, spinazie.. ben ruim een half u bezig als t niet langer is.. mn kids hebben maar anderhalf uur pauze en ik wil binnen 5 minuten aan tafel zitten zodat ze daarna nog even 20/25 min kunnen spelen/ontspannen... dus op schooldagen gaat zoiets al niet.. dus dan de gewone boterham die ook niet zo gezond schijnt te zijn... best een puzzeltocht qua tijd/geld/gezond enz..

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!