maandag 15 februari 2016

Geld over-gevoel

Het is een gevaarlijk gevoel, het 'geld over-gevoel'. Dat speelde de afgelopen week behoorlijk op bij mij. We hadden de APK en kwamen 390 Euro goedkoper uit dan verwacht. Hiephoi. Natuurlijk wilde ik het geld meteen overmaken naar de aflos-rekening.
Maar toen bedacht ik me dat we nog een nieuw fietsstoeltje nodig hadden. Dat leek rond de 60 Euro te kosten, en hadden we nergens begroot. Dus dan zou het van het potje 'overig' afgaan, maar dat leek me niet zo handig. (want je weet nooit wat er nog gaat gebeuren)

Dus ik maakte geen geld over, maar zocht rond voor een fietsstoeltje. Uiteindelijk gevonden voor 25 Euro op marktplaats, dus heel fijn. Maar toen gebeurde het. Ik vond dat ik nog meer dingen nodig had. Zoals een nieuwe prullenbak. Want de huidige is kapot, en dat irriteert dagelijks. Hij valt soms van zijn voet, omdat er iets los is gegaan. Ook werkt de pedaal niet meer, dus moet je de klep open doen met je handen. Dat kan best, maar is soms onhandig met een hoop zooi in je handen. Dat is allemaal al een paar maanden zo, maar we vonden dat we geen geld eraan uit gingen geven omdat het niet onwijs belangrijk is. We wilden sparen voor de hypotheekaflossing. Dus we bleven ons lekker irriteren aan de prullenbak en leefden lekker door.

Totdat het 'geld over-gevoel' zich aan ons opdrong. We hebben geld over van de APK, dus we kunnen extra dingen kopen. Ik kocht een prachtige functionele prullenbak, lekker groot en hij kan niet roesten, slechts 40 Euro. Heel erg blij mee, dat wel.


(Stom eigenlijk, hoe je zo blij kunt zijn met een nieuwe prullenbak...)

Maar dat gevoel vind ik toch een beetje gevaarlijk!
Dus ik ga vanmiddag snel het resterende geld overmaken naar de spaarrekening, zodat ik niet meer het gevoel heb dat we geld over hebben. De psychologie achter geld doet blijkbaar toch meer met je dan je denkt. Ik kan me dus ook heel goed voorstellen dat je opeens meer gaat uitgeven als je een bonus hebt gehad, of salarisverhoging. Omdat je het gevoel krijgt dat je meer te besteden hebt. Je schuift eerdere gedachten sneller van je af (over zuinigheid of besparen) omdat het niet meer 'hoeft'. 
Slim dus om je daarvan bewust te zijn, en die gevoelens een goede kant op te sturen. En die kant kan voor iedereen verschillend zijn denk ik.

Heb jij wel eens last van het 'geld over-gevoel'? Hoe ga je daarmee om?

4 opmerkingen:

  1. Haha, ja, dat heb ik ook wel eens! En het stomme is; het is vaak totaal niet terecht. Ik zit nu bijvoorbeeld ook mooi mijn lijstjes weer in te vullen en bedenk dan ineens dat er nog allerlei dingen zijn die ik nog moet betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel herkenbaar! Wij boeken direct bij ontvangst van ons salaris de extra aflossing over naar de bank. Ook worden de overboekingen naar alle spaarpotjes overgemaakt (doelen 2016). Dat maakt dat je niet snel het gevoel hebt dat je geld over hebt. Maar soms valt er toch iets mee (zoals onze halkast die wij zelf hebben vermaakt, waardoor er 500 euro overblijft van het budget voor 2016). Meteen speelt er in mijn hoofd wat wij daarvoor zouden kunnen kopen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha ook herkenbaar. En soms is het natuurlijk ook zo dat die (in jouw voorbeeld) 500 Euro gereserveerd is voor iets, maar dan op jaarbasis. Dus als je dat nu bespaart, heb je dat geld eigenlijk nog niet eens volledig in 'the pocket'.
      Heb je er al iets voor gekocht?

      Verwijderen

Leuk dat je reageert!