donderdag 4 februari 2016

Nederlanders en hun spaargeld

Ik las een artikel waarin stond dat Nederlanders relatief tevreden zijn over hun spaargeld en schulden.
Deze titel vond ik grappig gekozen, omdat er ook nog andere informatie in dat artikel stond die ik vrij schokkend vond.

Bijvoorbeeld:
"22% van de NL'ers zegt niet over vrij opneembaar spaargeld te beschikken."
Oh oh, hoe moet dat dan als je wasmachine of auto kapot gaat? Mijn advies is om altijd een buffertje te hebben voor onverwachte zaken. Minimaal 2500 Euro, liefst nog wat meer.

"Slechts 15% van de NL'ers heeft geen gerust gevoel bij hun schulden."
Dat is toch wel ruim 1 op de 8 mensen. Vind ik best veel!
Ik vind dit een vrij groot percentage. Ik hoop dat deze mensen hulp vragen en krijgen, om hun financiën op orde te krijgen.

Maar omdat 43% van de NL'ers tevreden was over de hoeveelheid opneembaar spaargeld, kreeg het artikel toch deze titel mee van NU.nl. Grappig toch hoe dat werkt? Zo zie je maar dat de invalshoek van de journalist een hoop doet. Toch willen mensen ook niet alleen maar kommer en kwel lezen, dus door de positieve invalshoek uit te lichten in de kop van het artikel krijgen mensen misschien eerder een fijn gevoel. Onder het mom van: er is al genoeg ellende in de wereld.
Tja, en dat kan ik ook wel weer begrijpen.

Ken jij mensen om je heen die moeilijk zitten met hun geld? Misschien kun jij ze wat tips geven. (Ik? Ja, jij! want jij bent al bewuster van je financiën omdat je dit blog leest bijvoorbeeld)
Of je kunt aanmoedigen om bepaalde websites eens te lezen. Nibud.nl bijvoorbeeld heeft al echt veel info. Als je verder zoekt kun je ook nog allerlei blogs lezen van mensen, hoe zij het hebben aangepakt etc. Er is zoveel info te krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert!