maandag 1 februari 2016

Boodschappen budget deel #2

Zoals ik in mijn vorige blog over het boodschappenbudget schreef, is ons budget 80 Euro per week. Dit is voor 5 personen. Gemiddeld is dat 348 Euro per maand.

Is dit reëel gebleken? Ja!
Ik heb nagekeken hoeveel wij uitgaven afgelopen jaar, in een willekeurige drie maanden. Totaal spendeerden wij 410 Euro bij de A.H. en 587 Euro bij de Lidl in drie maanden.
Dit is totaal 997 Euro, dus 332,33 Euro per maand, 76,40 Euro per week.

Hoe ziet ons eetpatroon eruit?
Mijn man en kinderen eten wel vlees, ik eet bijna volledig vegetarisch. Wij gebruiken geen melk, maar amandelmelk, sojamelk etc. Mijn jongste draagt nog luiers, die kopen wij bij de Lidl, en voor de nacht een duurder merk. Wij kopen ook wasmiddel, schoonmaakmiddel en vuilniszakken bij deze winkels. Verzorgingsproducten ook, als ze in de aanbieding zijn. Wij hebben regelmatig eters over de vloer, dus dan kost het wat extra. Wij eten veel groente en fruit. We houden van lekker eten, maar doen niet al te gek. Wij drinken zelden frisdrank, eten weinig chips. Een wijntje of kaasje vinden wij wel weer erg fijn, maar doen wij niet wekelijks.
Dus, zijn wij hierin gemiddeld? Ik weet het niet. Vermoedelijk komen de kosten daardoor wel gemiddeld uit, als ik het vergelijk met de reacties die in de vorige blog staan.

Nibud (check link) zegt dat hoe groter je gezin, hoe goedkoper je kan eten in verhouding. Een eenpersoonshuishouden is 10% duurder uit in vergelijking met een tweepersoonshuishouden. Een drie persoonshuishouden 20% goedkoper, en een vierpersoonshuishouden 30% goedkoper. Dit heeft te maken met voordeelverpakkingen etc.

Als ik deze cijfers van Nibud bekijk, zou ik voor mijn gezin 15,99 Euro per dag alleen aan voeding kwijt zijn. (1,86 + 2,73 + 2,73 + 4,54 + 4,13= 15,99 Euro) Dit is ruim 495 Euro per maand. Dat klopt dus bij lange na niet!
Soms vind ik wel dat we veel geld uitgeven aan boodschappen, maar als ik naar dit getal kijk dan valt het dus allemaal hartstikke mee. En ik weet zeker dat sommigen van jullie het ook mee vinden vallen voor jullie budget.

Hoe komt het bij jou uit? Valt het mee of valt het tegen?

2 opmerkingen:

  1. Vandaag schreef ik er ook een blog over :-) Wij kwamen onder budget uit. Fijn! Onze ervaring is ook dat het NIBUD wel erg ruim rekent (of de rest van Nederland leeft ruim). Wij zouden meer dan € 500,00 aan boodschappen 'mogen' doen. Dan hebben wij het alleen nog maar over het eten. In ons budget zit ook schoonmaakmiddelen, verzorgingsproducten en dergelijke.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja vreemde getallen van het Nibud over voeding. Ik heb vaak het idee dat ze wat aan de hoge kant zitten met hun cijfers.
      Of wij zijn al zo lang aan het bezuinigen dat we er vanzelf al onder zitten ;)

      Verwijderen

Leuk dat je reageert!