woensdag 30 juli 2014

Contant betalen

Kwetsbare groepen betalen het liefst contant, kopte een artikeltje. Ouderen, laag opgeleiden en mensen die moeite hebben rond te komen betalen het liefst contant om hun uitgaven onder controle te houden. Zij vinden dit een handige manier van budgetteren.

Ik vond het een beetje een denigrerende kop. Alsof alleen maar 'kwetsbare' doelgroepen zo verstandig zijn om contant te betalen, als een manier van budgetteren. Volgens mij is het heel erg verstandig om contant te betalen. Zo 'voel' je tenminste wanneer je iets uitgeeft, en zie je beter wanneer het geld op is.

Vorig jaar heb ik het zelf een paar maanden uitgeprobeerd. Het potje 'kinderen' en 'overig' in ons budget werd bijna elke maand overschreden. Dat snapte ik niet, en wilde ik ook niet. We waren hard aan het sparen voor een nieuw huis, dus ik wilde juist dat er extra geld over zou blijven, ipv extra uit zou gaan.
Dus ik nam het geld van die potjes elke maand op, en betaalde de dingen die eronder vielen contant. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar meestal kwam ik goed uit. Soms zelfs hield ik 50 euro extra over die maand, en de maand erna weer! Braaf op de spaarrekening gestort natuurlijk.
Ben ik wat tekort gekomen in die maanden? Nee. Hadden mijn kinderen te weinig luiers of kleding? Nee!
Wat veranderde in mijn gedrag? Ik dacht extra na over de uitgaven. Kopje koffie op het station, of even wachten tot ik thuis was? Moest ik een cadeautje van 15 euro kopen, of kon het ook best 10 euro zijn? Soms liet ik een briljante aanbieding schieten omdat het niet uitkwam. Maar meestal kwam de aanbieding de maand erna weer terug.

Ik denk dat contant betalen een heel verstandig middel is om je impulsaankopen te verminderen. Het is voor iedereen aan te raden, niet alleen als je het minder breed hebt of op je budget let. Iedereen kan zo besparen, tenzij je een groot gat in je portemonnee hebt...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert!