vrijdag 27 februari 2015

Hulp bij financiën

Een vriendin vroeg mij om een keer met haar mee te kijken met haar financiën. Ik vond het hartstikke leuk. Een ander die met je meekijkt kan je toch weer wat tips geven. Soms heb je er zelf geen erg meer in dat iets een absurd bedrag is. Bijvoorbeeld denk je dat je een 'normale' autoverzekering hebt, en dat het dus geen zin heeft om rond te shoppen. Als iemand dan zegt: "He, dat is een hoog bedrag, dat moet wel goedkoper kunnen." Dat helpt.

Iemand anders heb ik wel eens geholpen met het aanvragen van toeslagen en het invullen van de belastingen. Ja, ik vind dat leuk om te doen...
Yes, binnenkort mogen wij zelf ook weer. De belastingdienst stuurde een brief dat wij tussen 1 maart en 1 mei het moeten invullen. Ze doen een soort proef met 'gespreid belastingaangifte doen'. Dus misschien ga ik er zondag wel meteen voor zitten...haha.

Iemand anders vroeg of ik mee wilde kijken met de hypotheek, en of er mogelijkheden zijn om extra af te lossen. En wat slim is in dat geval. Hartstikke leuk om te doen, ook al ben ik geen expert.

Ik put uit de dingen die ik heb geleerd en gelezen voor de cursus 'Jouw Geld Telt' die ik eens per jaar geef. En natuurlijk uit eigen ervaring! Want twee koophuizen verder, heb ik heel veel ervaring opgedaan met een huis onder water, extra aflossingen en wat de gevolgen daarvan zijn. En denk maar niet dat onze hypotheekverstrekker er makkelijk vanaf kwam, bij de aankoop van ons tweede huis. Hem is werkelijk de hemd van het lijf gevraagd, want nooit meer wilden we de fout maken om een te hoge hypotheek te nemen, tegen de ongunstige voorwaarden en vast zitten aan bepaalde dingen. Hoewel het vervelend was, die eerste ervaring, en het een hoop onnodig extra geld heeft gekost, (achteraf gezien) hebben we er veel van geleerd. En dat geef ik graag door.

Wie weet kan ik er ooit nog eens m'n brood mee verdienen: financieel advies geven. Lijkt me heel leuk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert!