woensdag 21 maart 2018

Wat doe jij niet? (en scheelt je geld?)

In deze maatschappij zijn zoveel opties. Zoveel dingen die je kunt doen. Als je wilt, als je er geld voor hebt, als het bij jou in de buurt is. Constante vormen van verleiding om jou te laten consumeren. Om jou dingen te laten 'willen'.
Want als je iets wilt, en de gelegenheid is er, dan is de kans groot dat je het ook doet. Toch?

Keuzes
Je kunt ook heel veel dingen niet doen. Je kunt ervoor kiezen om iets niet te doen. Het samenspel van dingen wel doen en dingen niet doen, is jouw levensstijl. Iedereen maakt daarin andere keuzes. Wat voor de een heel belangrijk is, kan voor een ander totaal overbodig zijn.

Voorbeeld? Sommige mensen zijn gek op hun hond. Hij/zij is hun maatje, hun gezelschap. De hond krijgt het beste eten, goede spullen en een eigen plek in huis. Daarnaast mag hij mee in de auto, op een speciale deken. Tijdens vakanties mag de hond mee, naar campings waar dat is toegestaan of hij gaat op een geweldige plek logeren etc. Als de hond ziek is krijgt hij uiteraard de beste verzorging. Dierenarts en alle nodige operaties.
Wanneer jij een hondenliefhebber bent is dit volstrekt logisch. Natuurlijk geef je honderden, misschien wel duizenden Euro's per jaar uit aan deze 'hobby'. Ik noem het hobby, want het is een bewuste keus geweest. Niemand 'moet' een hond.

Zelf heb ik geen hond, en ben ik er ook niet echt fan van. Iets met een klein trauma met grote honden uit mijn jeugd. Dus bij ons geen hond. Soms verbaas ik me over de bedragen die een baasje aan zijn hond kwijt is. Maarja, ieder zijn eigen keus. Ik heb drie kinderen. Dat is duurder dan een of twee kinderen, en is ook mijn eigen keus. Sommige mensen zullen dat raar vinden, of duur, of overbodig of een andere mening hebben.

Niet doen?
Soms vind ik het wel leuk om op een rijtje te zetten welke dingen ik niet doe, om het grotere doel 'meer financiële vrijheid' te bereiken. Als je bedenkt wat je niet doet, wat je ergens voor 'laat', krijg je een groter gevoel van tevredenheid!
Financiële vrijheid kan leiden tot keuzevrijheid, en daar zoek ik naar.


Dingen die ik NIET doe (en anderen misschien wel)

- mijn nagels laten doen
- haarextentions zetten of föhnen bij de kapper
- de auto in de was laten zetten (sowieso was ik mijn auto zelden)
- de nieuwste iPhone/andere telefoon kopen
- mijn huis steeds aanpassen aan het seizoen
- de glazenwasser laten komen
- verhuizen naar een duurder huis
- shoppen voor de lol
- niet op de rekening letten bij een restaurant
- naar een pretpark gaan met mijn kinderen
- huisdieren houden
- trends volgen voor kleding, interieur
- een auto leasen
- al mijn geld uitgeven aan onzin
- zomaar speelgoed kopen voor de kinderen
- de kinderbijslag sparen voor de kinderen
- tijdschriftabonnementen nemen
- een abonnement nemen op bloomon
- maaltijdboxen kopen
- vlees eten
- dure make up kopen
- op dure vakanties gaan (Ik ga voor low buget vakanties)
- mijn kinderen alles nieuw geven
- extreem vrekkig zijn

Wil je meer weten over hoe ik geld overhoud? Ik heb ruim 35 persoonlijke bespaartips voor je op een rij gezet.

Heb jij ook een lijstje in je hoofd waar je met tevredenheid naar kunt kijken? Wat doe jij bijvoorbeeld niet?

9 opmerkingen:

  1. denk er niet zo vaak over na maar hier ook wel een lijstje van dingen die we bewust niet doen idd :
    - geen 2e auto
    - niet te vaak uit eten
    - niet elk weekend eten bestellen/afhalen
    - geen eten/drinken kopen in pretparken (of bewust maar 1x)
    - geen bloem abonnement
    - geen tijdschriftabonnement
    - weinig merkkleding
    - niet alles nieuw kopen maar bewuste keus tussen nieuw of 2e hands
    - niet vaak naar de kapper
    - idd ook niet met de mode mee qua huis of kleding
    - geen sportschoolabbo waar ik geen gebruik van maak :p
    - geen dure mobiel
    - geen kinderopvang (werk thuis als gastouder)
    - en idd hier ook geen dure vakanties maar lekker voordelig

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tof toch, zo'n lijstje!? Ik vind dat wel leuk voor de bewustwording.

      Verwijderen
    2. ja idd, van veel dingen ben je niet eens meer bewust qua besparingen omdat het gewoon is (geworden) roken doen we ook niet idd. man is jaren geleden gestopt. scheelt gewoon 100 euro (toen al) per maand!!! bizar wat een bedrag!! ik heb nooit gerookt dus dat is geen besparing haha

      Verwijderen
  2. Er zijn ook echt een hele lijst met dingen die ik niet doe, momenteel eerst om zsm te verhuizen, daarna pas met het idee om financieel onafhankelijk te worden. Want waar ik nu woon is gewoon veel te druk voor mij (qua omgeving, en mega gehorig).
    - abonnementen nemen ergens op
    - meedoen aan loterijen
    - niet vaak naar de kapper, alleen als het echt moet
    - niet veel geld uitgeven aan boodschappen (alleen het nodige)
    - alleen kleding of schoenen kopen wanneer het écht nodig is omdat er bv. iets kapot is
    - geen geld uitgeven aan onzin
    - niet jaarlijks op vakantie
    - niet de nieuwste telefoon kopen, maar net een iets oudere
    - geen auto kopen
    - niet uit eten of eten laten bezorgen (echt maar héél soms)
    - geen kinderen en/ of huisdieren nemen (dat eerste wil ik sowieso niet, dus is geen enkele moeite)
    - niet al m'n salaris uitgeven
    - geen make up kopen (waarom zou je je geld op je gezicht smeren? toen je make up loos geboren werd vond ook iedereen je prachtig dus waarom jezelf bedekken?)
    - geen beautybehandelingen, nagels, zonnebanken of massages nemen
    - geen glazenwasser
    - niet van alles kopen voor in huis (prulletjes/ decoratie)
    - eigen eten/ drinken meenemen als ik weg ga en niet onderweg iets kopen (tenzij ik het van iemand anders krijg).

    Vrij veel dus, vind ik. Wel heb ik een uitjes budget om af en toe leuke dingen te doen, want het leven moet ook leuk blijven!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is ook echt een heel mooi lijstje! Ik zie dat ik nog wat dingen ben vergeten, zoals de loterijen en een oudere telefoon idd.
      Knap ook dat je niet elk jaar op vakantie gaat voor je grotere doel!

      Verwijderen
    2. Dankje! Haha ja ik ben wss ook nog wel het een en ander vergeten, dat hou je denk ik toch wel! Er is zoveel wat je kunt doen met geld!
      Ja als ik wel jaarlijks zou gaan dan zou er toch veel geld 'verloren' gaan, als in dat ik die niet aan het doel kan besteden. En m'n doel vind ik net wat belangrijker dan vakantie! En dagjes uit maken ook veel goed! Dan heb je ook het gevoel van echt even weg zijn.

      Verwijderen
  3. ik doe ook alles van jou lijstje behalve dat we wel vlees eten en welleens naar een pretpark gaan maar dan nemen we wel eten en drinken mee en word er smiddags een patatje genuttigt okk zijn er hier huisdieren
    tweede auto is de deur uit
    werk dichtbij en maar 3 uurtjes opvang in de gewone schoolweken nodig
    werk maar 16 uur per week en handel daarnaast in wat spullen zo kan ik veel bij de kinderen zijn en heb ik veel tijd
    ik vermijd de action tegenwoordig want die koop ik leeg ;) ook shop ik niet meer voor de fun


    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!