vrijdag 23 maart 2018

Waarom kopen we dingen die we niet nodig hebben?

Er komt weer een nieuw soort 'Action' naar Nederland (namelijk Normal, een Deense low-budgetwinkel). Opnieuw een winkel met hebbedingetjes, waar we veel teveel spullen kopen. We hebben al meerdere vergelijkbare ketens, in mijn opinie, maar blijkbaar is de markt nog niet verzadigd. Blijkbaar willen we nog meer goedkope spullen kopen om onze huizen te vullen en het milieu te belasten.

Grappig genoeg ontdekte ik op msn.com een artikel hierover: Waarom kopen we dingen die we niet nodig hebben?

Dit is een heel essentiële vraag denk ik! Heel veel mensen kopen dingen die ze niet nodig hebben (ik ook natuurlijk) en vragen zich later af waarom. Bedenk na twee dagen nog eens wat je nou precies had gekocht bij die winkel? Heel vaak weet je het niet eens meer, terwijl je aan de rekening ziet dat het toch twee tientjes was. Blijkbaar was het dan niet zo bijzonder.

Laag risico
In het artikel wat ik las worden er diverse hoogleraren aangehaald die zeggen dat we verleid worden door de lage prijs. Lage prijs = laag risico, dus dan durven we het aan. Het 'mag' van ons brein. Met als gevolg een vol mandje, en toch een financiële kater bij de kassa. Want blijkbaar tellen we de bedragen niet bij elkaar op, en valt het toch nog tegen bij het afrekenen (dat herken ik ook).


Ook wisselt het assortiment sterk, en liggen er vaak dingen die we niet kennen. Zodra we ze zien kan het handig of 'nodig' blijken.
Wow, dit artikel beschrijft echt (pijnlijk) de valkuilen waar we als mens intrappen.

Niet alleen bij de Action, maar ook bij de Ikea, Kruidvat of Blokker. Zelfs bij supermarkten kun je er last van hebben. Ook wanneer je de reclamefolders elke week doorleest. Er wordt iets aangezet in je hoofd. Opeens heb je iets 'nodig', terwijl je dat nog niet wist voordat je het product zag.
Ook zorgt een nieuw setje kussens er misschien voor dat je last krijgt van het 'Diderot-effect'. Waardoor je niet alleen nieuwe kussens koopt, maar ook nieuwe kaarsen en een nieuw plaid.

(H)Erkenning is de eerste fase op weg naar de oplossing. Nu we weten wat onze valkuilen zijn kunnen we ermee dealen. Of ze erom heenlopen. Niet meer lezen in reclamefolders is een hele goede tip, en bepaalde winkels vermijden ook. Goed voor je portemonnee en het milieu!
Het helpt ook echt om bepaalde dingen niet meer te doen, soms levert dat echt bakken met geld op.

20 opmerkingen:

  1. Nou ben ik wel benieuwd naar de naam van de winkel!

    Wat bij mij altijd erg helpt is 24 uur wachten voordat ik iets koop. Meestal is de hebzucht dan allang weer gedoofd.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De naam staat in het artikel van msn ;) Maar het is 'normal', een deens soort Action.

      Verwijderen
    2. Ah, dank voor de toelichting. Leuke naam wel. Het maakt me wel nieuwsgierig naar de winkel.

      Verwijderen
  2. Toen de Action net in NEderland was.. was ik helemaal fan. Tegenwoordig kom ik er vrijwel nooit meer. Te veel plastic, te veel spullen die ik helemaal niet nodig heb. Ik ga liever naar de kleinere dorpswinkels toe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herkenbaar. Ik vond het eerst echt een uitkomst, maar inmiddels haal ik nog maar enkele dingen bij de Action.

      Verwijderen
  3. ohhh dit is precies waar ik tegenaanloop daarom vermijd ik winkels als de action en ga ik niet zovaak meer de stad in .. ook van die borden 70 procent korting dan zeg ik tegen mijzelf ik heb niks nodig maar wil dan perse toch in die bakken kijken waarom ??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, dat had ik gister ook. Wilde naar een winkel die wegging, en 70-80% korting had. Maar inderdaad niks nodig dus overgeslagen. Scheelt sowieso geld!

      Verwijderen
  4. Altijd een boodschappenlijst voor de Action en een budget. Ik houd dan op mijn calculator op mijn telefoon bij voor hoeveel in mijn kar ligt. Werkt tegenwoordig goed. Vroeger gooide ik alles er in.... 😂

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Interessante blog! Dat je van jezelf iets 'mag' kopen, omdat het goedkoop is herken ik wel. Gelukkig kan ik me de laatste jaren steeds beter beheersen en zie ik het voor wat het is: goedkope rommel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb hier eigenlijk nooit zo'n last van! :) ik neem wel eens iets spontaan mee uit de action, maar dat is dan iets wat ik ook echt ga gebruiken. Misschien scheelt het dat ik vanwege de drukte zo snel mogelijk de winkels uit wil :P

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is absoluut zo, al kan ik me altijd goed inhouden. Action en Xenox vragen om impuls aankopen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dankzij jouw artikel zojuist een paar mooie schaaltjes laten staan die ik graag wilde hebben maar niet nodig heb. Nu oppassen dat ik niet ga vinden dat ik geld bespaard heb en dat dus wel ergens anders aan uit mag geven ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik kom eigenlijk nooit bij de Action, ik vind het er zo stinken... Soms ga ik voor de bijl voor hebbedingetjes, maar meestal kan ik me inhouden. Je moet het ook weer ergens opbergen, he.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi uiteenzetting. Ik werd er vroeger ook snel door verleid. Niet zo zeer in de winkel, maar meer op Alieexpress. Na verschillende aankopen gedaan te hebben die het net niet waren ben ik hier wel een beetje van terug gekomen en bestel ik alleen wat ik nodig heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind de Action voor sommige dingen wel fijn, maar je moet er idd geen kwaliteit verwachten. Maar goed, dat hoeft natuurlijk ook niet overal voor. En als je er dan nét de 'goede' dingen koopt, dan scheelt het mooi in je portemonnee. Ik ben heel benieuwd naar het aanbod van deze winkel én of die hier ook in de buurt komt. Ik verwacht er niet uitgebreid te shoppen, dat doe ik bij de Action ook niet :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vooral bij de AH koop ik vaak wat ik niet nodig heb. Doordat ik zonder werk zit ben ik me bewuster van de aankopen die ik doe en denk ik ook na; heb ik dit echt nodig?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik denk ook zel steeds meer na over aankopen, zeker over duurdere. Maar geef toe dat ik het ook moeilijk vind om dingen te laten liggen, zeker als ze maar een prikje kosten!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik koop alleen maar dingen die ik echt moet gebruiken en kom dan ook bijna nooit 'in de stad', reclame krijg ik niet en een tv heb ik ook niet dus dat scheelt al heel veel verleiding ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Klopt, dit zie ik veel om mij heen gebeuren. Gelukkig kan ik mijzelf altijd erg goed inhouden!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!