vrijdag 13 mei 2016

Sportrusten om harder te lopen

Toen ik deze term voor het eerst hoorde, dacht ik toch echt aan: niet sporten maar uitrusten.
Niets is minder waar!

Sportrusten is een intensief programma (100 dagen) waarbij je ademhalingsoefeningen doet, 4 keer per week traint en dan nog 1 keer per week 'vogels kijkt' oftwel intensief wandelt. Het programma schijnt je te helpen om een snellere basissnelheid te krijgen, meer ontspannen te worden (beter te slapen) en efficiënter te trainen. Je schijnt er zelfs vrolijker van te worden.
Voor een marathon (42km) hoef je maar 14km te kunnen lopen met hun programma. Huh, hoor ik je denken. Dat klinkt aantrekkelijk he? Scheelt je vele trainingsuren in elk geval.

De voordelen klinken aantrekkelijk, en ik ga het zeker eens overwegen om toe te passen als ik mezelf een meer gevorderde loper kan noemen. Voorlopig blijf ik nog even lekker bij Evy hangen, en probeer ik daar wat harder en verder mee te lopen. Ik heb nog genoeg vooruitgang te boeken op de conventionele manier!

Maar mocht jij het interessant vinden om sportrusten eens toe te passen in de praktijk: https://www.sportrusten.nl/

Ken je sportrusten al? Heb je het al eens toegepast? Ik ben benieuwd naar jouw ervaring.

3 opmerkingen:

  1. ik ken het niet, maar ik ben, zeker wat betreft de marathontraining, zeer sceptisch. Uit ervaring weet ik dat er al een groot verschil zit tussen 15 km lopen of een halve marathon, laat staan met een marathon.
    Kijk ook uit voor blessures. Als je niet gewend ben om 4x per week hard te lopen is ook met sportrusten de kans op blessures groter. Rustig opbouwen is het toverwoord...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh en om sneller te worden kun je ook zelf intervaltrainingen doen. Kleine stukjes harder dan normaal lopen en tussendoor even uitrusten..

      Verwijderen
    2. Ik kende het nog niet, dus daarom schreef ik erover. Zelf ben ik niet van plan om het idee te gaan volgen op dit moment. Eerst gewoon rustig opbouwen, en later kan ik wel kijken hoe ik het beste kan versnellen. Marathons wil ik sowieso niet gaan lopen ;)

      Verwijderen

Leuk dat je reageert!