vrijdag 5 juni 2015

Wasbare luiers: mijn oordeel

Ik ben helemaal fan van wasbare billendoekjes. (Zie ook deze blog)
Daarom dacht ik na een tijdje: laat ik ook eens wasbare luiers proberen. Schijnt ook veel gezonder te zijn voor je kind, niet meer zoveel werk als vroeger en natuurlijk goed voor het milieu.

Dus heb ik uitgezocht welk type luier het best zou aansluiten bij mijn wensen en mogelijkheden, en hiervan heb ik een aantal aangeschaft. Via marktplaats uiteraard, want voor een probeersel ga ik niet de hoofdprijs betalen.

Ik kocht 7 'all in one-pocket' luiers met daarbij 12 3-laags inleggers. Die inleggers stop je in de pocket van de luier.
Bij mijn eerste pogingen had ik steeds doorlekkende kinderen, soms al binnen een uur. Ik stopte een inlegger per keer erin, en dit bleek dus niet voldoende. Bij navraag op een forum werd ik nog net niet uitgelachen ;) Maar er werd me wel heel duidelijk gemaakt dat een inlegger veel te weinig was. Minimaal 2, en 's nachts eventueel drie! Of de inlegger omwikkelen met een hydrofiel luier kon ook.

Ik vond de luiers al erg dik met een inlegger erin, en met twee al helemaal. 's Nachts gebruikte ik gewoon normale luiers, want ik had geen zin in verschoningen dan.

De luiers mochten mee gewassen worden in de 40 graden was. Maar niet in de witte was, vanwege bleek in het waspoeder. Daardoor hield ik niet veel wassen over waarin ik ze kon mee wassen. Ze mochten niet in de droger, en de inleggers ook niet. De luier zelf droogde wel snel, de inlegger niet. Inleggers werden snel grijzig, dus die moesten dan weer in de zon drogen.

Mijn (persoonlijke) conclusie
- te dikke pakketten aan de billen
- te snel doorlekken
- veel gedoe qua wassen en drogen

Helaas, ik bleek niet milieubewust genoeg om dit door te zetten. Mijn man vond het ook niks. Kortom, we zijn ermee gestopt. Luiers weer op marktplaats gezet en voor hetzelfde geld weer kunnen verkopen. Sorry, milieu...

Mijn meest milieubewuste actie op het gebied van luiers is nu geweest dat ik mijn peuter heb zindelijk gemaakt, en dus nog maar voor een kindje luiers hoef te kopen :) Telt dat ook?

Ps ik kan me voorstellen dat als je bij je eerste kind meteen met wasbare luiers begint, en je goed laat voorlichten over diverse soorten etc, het wel werkt. Ik vind het idee namelijk erg goed. Ik was alleen 'verwend' met wegwerp.

1 opmerking:

  1. Ik kocht bij mijn eerste bambino mio luiers. Ik heb ze bij alle drie de kids gebruikt en er erg veel plezier van gehad!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!