woensdag 24 juni 2015

Lege envelop van de belasting

Vorige week kreeg ik een blauwe envelop. Hoopvol maakte ik deze open. Ai, het was de 'lege' envelop. Uiteraard niet letterlijk leeg, want zo dom is de belastingdienst niet. Maar het was wel de aanslag waarop stond '0 Euro'  te betalen of te ontvangen.

Gelukkig kwam een week later de andere blauwe envelop en die was gevuld. Inmiddels staat het ook al op de spaarrekening. Mooi zo, want we sparen natuurlijk voor de verbouwing.

Hoe komt het dat vaak de ene envelop '0 Euro' bevat en de andere een behoorlijk bedrag kan hebben?
In ons geval, waarbij mijn man het meeste verdient, zetten wij ook alle aftrekposten op zijn belastingaangifte. Dus de hypotheekrente die je mag aftrekken, de giften die je kunt aftrekken en eventueel nog scholingskosten of zorgkosten. Dit levert ons natuurlijk het meest op. Vaak vult de belastingdienst de gunstigste verdeling voor jou en je partner ook al voor je in. Maar even controleren kan geen kwaad natuurlijk.

Om in aanmerking te komen voor aftrekposten moet je vaak over een bepaalde drempel zitten. Dit geldt voor heel veel aftrekposten. In elk geval voor de hypotheekrente, giften en zorgkosten.
Als je hier overheen zit gaat het van je belastbaar inkomen af.

Belastbaar inkomen min alle aftrekposten levert een verzamelinkomen op. Dit verzamelinkomen kun je weer gebruiken om te kijken of je in aanmerking komt voor zorgtoeslag, huurtoeslag, kinderopvangtoeslag of kindgebonden budget. Handig om dus bij de hand te hebben op het moment dat je toeslagen aanvraagt. Zo zit je redelijk 'safe'. Als ik zelf toeslagen aanvraag of wijzig, neem ik ons verzamelinkomen en doe ik daar nog een schepje bij op. Ik ontvang liever in eerste instantie te weinig, dan dat ik moet terugbetalen aan de belastingdienst.

p.s. Echt lege enveloppen hergebruik ik altijd voor boodschappenlijstjes... Ook blauwe enveloppen :)

2 opmerkingen:

  1. Wij doen het precies op dezelfde manier. Een beetje heen en weer schuiven om te kijken wat het meest aantrekkelijk is. De lege enveloppen gebruik ik overigens als kladpapier, hele notities worden er op uitgewerkt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. klopt! alleen oppassen dat je zo niet opeens iets belangrijks weggooit ;)

      Verwijderen

Leuk dat je reageert!