woensdag 25 januari 2017

Auto D-day

Het was zover, auto-D-Day, de dag van de APK...

Ons vervoermiddel wordt dit jaar 18, dus ik vroeg me toch af of deze wel door de keuring zou komen. Niet dat er nou echt grote problemen leken te zijn, maar weet ik veel waar ze precies naar kijken bij de APK. (dat had ik vast kunnen googlen van tevoren..)
Ik zag mezelf de volgende dag al plotsklaps zonder auto zitten. Dat kan ik heus wel aan, dat weet ik! Toch was het spannend.

Ons budget voor deze ronde de APK doorkomen en kleine beurt was 500 Euro. Als het daarboven zou uitkomen zo het een 'NO GO' worden. Daaronder was acceptabel en zouden we doen.

Eind van de dag gebeld. Er was niks aan de hand. Helemaal niks! *Mom4life doet een dansje*
Dus ruim onder budget gebleven met slechts 165 Euro afrekenen voor alles bij elkaar. APK, kleine beurt, volledig nieuwe olie en nog wat kleine dingetjes. Pfiew! Dat hebben we ook weer gehad.

Even over nadenken of we het overgebleven geld aan het eind van de maand op de auto rekening zetten of toch naar de buffer.

Nu kunnen we in het voorjaar rustig gaan kijken naar een andere auto, en hebben we geen haast. Dat vind ik een heel fijn idee! Bovendien kunnen we deze dan misschien nog wel verkopen voor een klein prijsje. Zou mooi zijn.

Hoe oud is jouw auto? Vindt jij de APK ook wel eens spannend of ben je hier wel chill in?

11 opmerkingen:

  1. Oh fijn zeg! Kan me voorstellen dat zo'n dag wel even spannend is! Mijn auto heb ik nieuw gekocht in 2013. Ik geloof dat hij nu dit jaar of volgend jaar voor het eerst voor de APK hoeft, want dat hoeven nieuwe auto's de eerste drie jaar niet en daarna eens per twee jaar. Ik vind het tegen die tijd vast wel spannend, maar verwacht niet echt wat, het is immers nog een praktisch nieuwe auto.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan zal er wel niet veel mee mis zijn neem ik aan. Lekker zo'n jonge auto, lijkt me.

      Verwijderen
  2. onze auto een skoda fabia, is van 2006 dus nu 11 jaar oud. wij hebben m 5 jaar. weinig mankementen gehad in die 5 jaar, er zit een nieuwe buitenspiegel op, een nieuwe accu een x nieuwe banden en verder valt het erg mee volgens mij. dus ook met de apk nooit zo spannend. we willen er nog wel een paar jaar in rijden en ik ben dit jaar voor het eerst begonnen met spaarpotjes, ook alvast een spaarpotje voor een andere auto ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat het al die jaren is meegevallen. En slim om nu een potje aan te leggen idd.

      Verwijderen
    2. t geld is er al, maar sinds dit jaar verder sparen in potjes :) voorheen was onduidelijk wat we precies nodig hebben om het huis te kopen ;) dat is alweer een jaar geleden, dus die kosten zijn gemaakt. benieuwd of een potjessysteem werkt voor ons of dat we teruggaan naar gewoon 1 grote hoop :p

      Verwijderen
  3. Wow, wat fijn! Die van ons is bijna 8 jaar, en ik weet zeker dat we dit jaar niet vlekkeloos door de APK gaan komen. De remschijven achter zijn versleten en er kraakt nog wel meer. Hoe ouder de auto, hoe beter zeggen ze toch wel eens...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt? Die had ik nog nooit gehoord. Nou hij is nog best wel goed. Rijdt lekker. Geen roest ;)

      Verwijderen
  4. wat een mazzel, bij ons was het remleidingen in totaal bijna 400 euro maar toch een belangrijk onderdeel van de auto.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die van ons is nog niet zo oud, maar ik zou gewoon nog een jaartje doorrijden. Wat vind jij?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We zouden er graag nog een jaartje in doorrijden! Alleen het punt is dat we er niet goed met z'n vijven inpassen. Dus naar familietripjes, vakantie is het echt afzien. Daarom overwegen we nu wel serieus om een andere te kopen.

      Verwijderen

Leuk dat je reageert!