maandag 24 augustus 2015

Op je eten letten

Meteen na onze vakantie bleek dat er een kilootje aan me was blijven hangen. Nu denk je misschien, dat valt nog mee... Maar ik baal ervan. Het is net het kilootje die ervoor zorgt dat ik niet meer onder mijn gewicht van voor de zwangerschap zit.
Nu de kilo's ook nog eens anders verdeeld op mijn lijf zitten dan vroeger, is zo'n kilo meteen merkbaar bij mijn spijkerbroek en vind ik hem ook zichtbaar.

Tijd om beter op mijn eten te gaan letten en weer eens serieus na te denken over sporten.

Ik keek de laatste week wat verpakkingen, en schrok soms van calorieën.
Bijvoorbeeld wraps. Klinkt gezond toch? Ziet er ook gezond uit en smaakt ook lekker neutraal. Gevoelsmatig dacht ik daardoor dat ze ook weinig calorieën zouden bevatten. Valt vies tegen! Ongeveer 200kcal per stuk. En dat is nog exclusief de inhoud. Tja, dat wetende kun je de sausjes en dikke laag kaas al helemaal niet meer verantwoorden toch?
Op een avondmaaltijd eet ik er vaak twee, zonder kaas maar wel goed gevuld met groente, vlees en bonen. Ik denk dat ik hierdoor toch even 1000 kcal eet in een maaltijd. Oei!

Een biertje is 100 kcal, maar banaan ook! Dus die 'gezonde smoothies' waar je 2 bananen, een avocado en een handje spinazie ingooit zijn dus behoorlijk calorierijk!
Een appel is maar 60kcal, een wortel is 90kcal, een hele komkommer is maar 45 kcal.

Ik ga nu echt niet overal calorieën tellen, maar een beetje opletten kan dus geen kwaad. Dus na die lekkere wraps kun je niet naar een feestje. Het is maar dat ik het weet..

Ook las ik ergens dat sporten op meerdere manieren goed voor je is. Uiteraard verbrand je meer calorieën, maar het zorgt er ook voor dat je lichaam geen 'eet-impulsen' krijgt. Dus ben je minder geneigd om te eten. Sowieso eet je niet tijdens het sporten, dus daar heb je alweer een uurtje 'niks eten' mee gewonnen. Wel water drinken na het sporten natuurlijk! Cola en de snacks na het sporten laten staan, en het is een win-win situatie.

1 opmerking:

  1. Ik let ook goed op mijn eten en er gaat een wereld voor je open als je de kleine lettertjes op de producten leest :-D
    Zelf heb ik er nu geen moeite meer mee, kwestie van keuze's maken.
    In de avond wraps dan pas ik de dag daarop aan.
    Heel veel succes met gezond eten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen