vrijdag 2 februari 2018

Noodfonds, buffer, spaardoel? Allemaal hetzelfde toch?

Hoe zit het nou? Buffer, noodfonds, spaardoelen, dat is toch allemaal hetzelfde? 
In het kort leg ik de verschillen uit, en de volgorde waarmee je kunt beginnen. 

Noodfonds
Ik raad iedereen aan om een noodfonds/emergency fund te hebben. Zelfs als je dik in de schulden zit! 
Het is altijd goed om wat geld achter de hand te hebben in geval van nood. Om de simpele reden: zodat je niet hoeft te lenen als er iets onverwachts gebeurd.
Dus je wasmachine gaat kapot, geen probleem want daar kun je dat noodfonds voor gebruiken. Wil je onverwachts uit eten met vrienden? Helaas, daar is het noodfonds niet voor bedoeld. 

Ik adviseer voor dit noodfonds een bedrag van 700-1000 Euro. Afhankelijk van je mogelijkheden. Heb je echt heel veel schulden dan zou ik voor 700 Euro kiezen. Een reparatie van je auto, of een andere wasmachine of wat reserves voor als je salaris te laat wordt gestort is hiermee wel afgedekt. Als je weinig schulden hebt zou ik liever op 'safe' spelen en 1000 Euro hebben klaarliggen. Soms heb je meer pech in een week dan verwacht...


Buffer
Wat ik de buffer noem is een wat groter bedrag. Dit ga je bij elkaar sparen als je de schulden hebt afgelost, en het noodfonds klaar hebt liggen. 
Waarvoor zou je die buffer moeten hebben? Stel je raakt je baan kwijt, dan duurt het soms zes weken tot je het eerste geld van de UWV krijgt. Is er een foutje gemaakt of mist er iets, dan kan het nog langer duren. In die tijd moet jij nog steeds je huur of hypotheek betalen en eten. 
Dit bedrag voor je buffer hangt dus meer af van je gezinssituatie en je uitgavenpatroon. Spaar hiervoor een paar maanden levensonderhoud bij elkaar. Hoeveel dat is? Kijk naar je vaste lasten en je boodschappengeld elke maand. Spaar het liefst twee tot zes maanden bij elkaar. 
Heeft je partner ook een baan, dan is het misschien voldoende om twee of drie maanden bij elkaar te hebben gespaard. Je raakt meestal niet tegelijk je baan kwijt. Ben je alleenstaand of heb je een gezin, dan heb je meer risico en is een hogere buffer misschien wel prettig.


Spaardoelen/investeringen 
Als je het noodfonds hebt klaarliggen, en een buffer waar jij je prettig bij voelt. Dan kun je gaan denken aan sparen en/of investeren. 
Dit is een moment om na te denken over een toekomstige verbouwing, eerder met pensioen of het aflossen van je hypotheek. Je hypotheek aflossen is namelijk heel erg nuttig, maar besef dat je het geld niet echt makkelijk weer terug kunt lenen van de bank. Dus als je al je geld daarin hebt geïnvesteerd, kan dat een probleem opleveren op het moment dat je het nodig hebt. Daarom doe je dit pas nadat je een noodfonds en een buffer hebt. 

Er zijn ook genoeg mensen die liever investeren in beleggingen dan hun hypotheek aflossen. Omdat het meer rendement oplevert. Zelf kies ik hier niet voor, omdat ik weet dat beleggingen ook een risico zijn. Bovendien zou ik hier misschien ook wel heel zenuwachtig van worden, het idee dat ik mijn geld zou kunnen verliezen. Voor beleggingstips moet je dus ergens anders verder gaan lezen. 

Om het overzicht te houden zou je elk 'potje' op een andere spaarrekening kunnen zetten. Zeker nu je bij de meeste banken met verschillende spaardoelen kunt werken is dit heel makkelijk. Zo zie je meteen wat er in elk potje zit, en hoeveel je er nog bij moet sparen. Dit kost niks extra. 

Heb jij je spaargeld op deze volgorde bij elkaar gespaard? Of heb je op een andere manier besloten hoeveel spaargeld je nodig hebt?

4 opmerkingen:

  1. Wij hebben 1 grote spaarpot, die voldoende is om onverwachte financiele tegenvallers op te vangen, maar ook om tijdelijk inkomensverlies op te vangen. Ook met de lage rentestand vind ik het hebben van spaargeld zo belangrijk. Dat slaapt een stuk lekkerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben 1 gezamenlijke spaarrekening als (wat jij noemt) noodfonds. Daarnaast heb ik sinds kort een eigen spaarrekening. De kinderen hebben vanaf de geboorte een spaarrekening voor later.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb naast mijn buffer een 'reservering spullen'. Als ik iets duurs koop, bedenk ik hoe lang ik ermee kan doen (waarbij ik ook rekening houd met een beetje pech) en dan reken ik uit wat ik per maand moet sparen om het te kunnen vervangen. Dat bedrag gaat daarna maandelijks naar 'reservering spullen'. Zo is er ook een 'reservering onderhoud'. Op die manier heb ik geen noodfonds nodig (of mijn noodfonds heeft een andere naam) én weet ik meteen of ik me de aanschaf wel kan/wil veroorloven. Als ik het maandelijkse bedrag er niet voor over heb, kan ik het beter niet kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. in ons vorige huis, huurhuis, hebben we veel gespaard met als doel een huis kunnen kopen zonder bij te hoeven lenen voor verbouwen of notariskosten die niet meegefinancierd kunnen worden in de hypotheek. dat is gelukt en we hielden nog de helft over. dus heel blij!

    dat staat apart bij moneyou en op de ing diverse doelen gaan sparen voor bijvoorbeeld vervanging van mn bakfiets, laptop, telefoons, maar ook de jaarpremie voor de zorgverzekering omdat dat 2 of 3 % scheelt, kosten aan het huis (incl de gemeentelijke lasten die we in 1x betalen), vakanties etc. aflossen doen we nog niet. niet extra. we hebben een annuitaire hypotheek dus lossen sowieso al af voor 2,65%. wel lossen wel extra af op de studieschuld ook al heeft die maar 0,12% rente. we lossen 100 af ipv 60. zou nog wel meer willen aflossen maar ergens ben je dan een dief van je eigen portemonnee.. we krijgen namelijk 77 cent korting per maand omdat we via auto incasso betalen en betalen nog maar 50 cent per maand rente :p dus we krijgen 0,27 per maand cadeau :p nee hoor, ik reken me niet rijk :p man ziet gewoon t nut van nog sneller aflossen niet in, hij heeft liever zekerheid op de spaarrekeningen. pas sinds vorig jaar alles verdeelt over potjes, daarvoor alles op 1 berg

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!