dinsdag 11 april 2017

Besparen door de Toko

Vermoedelijk heeft iedereen wel eens een toko van binnen gezien. Toen ik er voor het allereerst kwam, misschien wel 15 jaar geleden was het eerste wat me opviel de geur! De overweldigende geur van allerlei kruidig eten en misschien zelfs een beetje 'vissig'.

Ik keek er rond, snapte nergens echt wat van. Toen keek ik in het vriesvak en zag allerlei bijzonder uitziende vleessoorten (ik was toen vegetariër) en ik verliet snel de winkel, overweldigd, zonder iets gekocht te hebben.

Tegenwoordig is dat wel anders. Ik kom er niet heel regelmatig, maar als ik er ben weet ik welke dingen ik absoluut in wil slaan. Sommige ingrediënten zijn namelijk een stuk goedkoper in de toko, dan ergens anders. Dus nu ga ik doelgericht naar binnen, kijk niet meer in de diepvries ;) en sla mijn slag.

Mijn eerste doel is het kruidenschap. Wat een keus! Grote hoeveelheden voor kleine prijsjes. Go for it. Ik moest me wel beheersen. Want zoveel plek heb ik niet in mijn keuken.

Mijn bespaartips.

- Een bak vol laurierblad (genoeg voor mijn hele leven). 1,10 Euro
- 5 spice poeder. 0,95 Euro
- Bamikruiden 250 gram. 1,75 Euro (hiermee doe je maanden)
- Gemalen komijnzaad/Djintan 250 gram voor 2,25 Euro.
- Zwarte peperkorrels 100 gram voor 2,29 Euro
- Rijstvermicelli kocht ik 500 gram voor 1,69 Euro.
- Gemalen kokos, 500 gram voor 2,49 Euro.


Vooral met de kokos (zonder toevoegingen) ben ik erg goed geslaagd. Normaal koop ik 125 gram voor 1,50 Euro, dus nu heb ik een mooie deal.

Mijn man houdt erg van pittig eten, dus ik heb even een pittige sambal uitgekozen. Ook genoeg keus, en stukken pittiger dan wat je in de supermarkt kunt krijgen. Uiteraard kun je ook nog in bulk inslaan bij de rijst etc, maar ik was lopend en kreeg dat allemaal niet mee. Ook geen (zalig) kokosijs mee kunnen nemen dus. Wie weet de volgende keer weer.

Welke producten koop jij graag bij de toko? of een andere bijzondere winkel?

6 opmerkingen:

  1. Er is hier geen oosterse toko, wel Turkse toko waar ik voordelig kruiden koop. Ik bestel een paar keer per jaar bij de online toko Amazing Oriental. Zij hebben trouwens ook winkels, maar ik kom zelden in steden waar ze die winkels hebben. Boven een bepaald bedrag is verzenden gratis, dus goedkoper is het niet om zelf naar de winkel te gaan. Vast wel leuker :-) Ik bestel altijd ricesticks, nandan massala (soort Surinaamse kerrie, maar veel lekkerder), gedroogde chinese champignons, rijstmeel, kleefrijstmeel, tapiocameel.
    Ik gebruik niet zoveel geraspte kokos. Voorheen wel en dat kocht ik bij Poeisz supermarkt. Een keten in het noorden van het land. Ik weet niet meer wat het kostte, het was heel goedkoop. Mijn moeder heeft het nog weleens voor me gehaald nadat we zijn verhuisd naar waar we nu wonen (Betuwe)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga bij ons in de 'stad' wel vaker naar de toko. Echt geweldig. Je kunt er zo goedkoop aan kwalitatief goede spullen komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik werk in een van de grote steden en daar heb je een A. Oriëntal.
    Ik haal daar dan sambal, kruiden, wontons, noedels en ketjap.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. A. Oriental heeft ook regelmatig artikelen die korte tht hebben, in de actie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk en informatief stuk!
    Ik ga eigenlijk te weinig naar de toko .. lees ( kleine Indische toko) er zijn er gelukkig nog wel wat over in Den Haag.
    Ik wist eigenlijk niet dat die van jou ( ik denk dat ik wel weet welke) zo voordelig was. Ik neem mijn man er ook maar weer es mee naar toe! Met een hoop munten, want pinnen kun je er niet... 👍🏼Tempo doeloe

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als wij naar de toko gaan kopen we vaak petjelsaus ( pittige pindasaus)van ratu culinair.. is niet goedkoop, zelf maken is nog altijd goedkoper.Maar hier zitten pittige kruiden in en ik zou niet weten wat er in gaat.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!