donderdag 20 april 2017

Geen rundvlees eten bespaart water

Vandaag zag ik een artikel op de website van nrc, dat een dag geen rundvlees eten net zoveel water bespaart als een maand niet douchen.

Nu ben ik natuurlijk van mening dat 'een maand niet douchen' wel geld oplevert, en vooral heel veel water bespaart. Ongeveer 1500 liter.
Maar ik had geen idee dat rundvlees ook zo 'rijk' aan water was. Blijkbaar kost 100 gram rundvlees ook 1500 liter water om dat te maken. Dat is inclusief water in voer, water voor schoonmaak van stallen etc. Wat een verspilling van onze kostbare grondstoffen op deze aarde!

Gelukkig eten wij weinig vlees. Zeker sinds ik vegetariër ben (sinds een half jaar alweer) scheelt dat enorm in de hoeveelheid vlees. Ik at al weinig vlees, maar nu natuurlijk niets meer. Daarbij kook ik nu altijd zonder vlees, en 1 of 2 dagen per week krijgt de rest van het gezin wel wat vlees erbij. Ik merk dat dit scheelt in de kosten van onze weekboodschappen dus dat is fijn. Geen vlees eten is dus ook een mooie besparingstip. (Afhankelijk waar je het door vervangt natuurlijk) 

Blij ben ik ook met de kleinere ecologische voetafdruk die dit ons geeft als gezin. Want ik ben niet alleen graag goed bezig voor mijn portemonnee, maar ook goed voor het milieu. (Denk ook aan de wasbare doekjes)

Wist jij dat vlees zoveel water kost? Hoe ga je daarmee om?

11 opmerkingen:

  1. Dat van dat douchen ben ik niet helemaal met je eens. 1500 liter besparen is ongeveer €1,50.

    Je kunt dat overigens van een heleboel producten bekijken. Zo scoort chocola nog slechter per kilo. Kijk eens hier, daar staan heel veel producten en de waterfootprint:
    http://waterfootprint.org/en/resources/interactive-tools/product-gallery/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor deze link. Jammer van die chocola zeg! Moeten we ook nog chocotariër worden. 😬

      Verwijderen
    2. Neeee wil best wat doen voor deze aardbol .Aar geen choc dat gaat te ver..

      Verwijderen
  2. Het niet eten van rundvlees bespaart niet alleen geld, maar het is zo lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgens mij maakt het niet alleen uit hoeveel water er voor gebruikt wordt, maar ook welk water er gebruikt wordt.
    Wij hebben een melkveebedrijf met ongeveer 100 melkkoeien. Hiervan gaan er ieder jaar 15 tot 20 naar de slager, omdat ze om diverse redenen stoppen met melk geven. Per jaar gebruiken wij 2.000.000 liter kraanwater. Deel dit door 20 koeien en 200 kg rundvlees per koe, dan kom ik op 500 liter kraanwater per kg vlees. Let wel wij produceren per jaar ongeveer 750.000 kg melk. Op de site van de global footprint komt men op 255 kg per 250 ml melk. Het transport en de fabriek moeten wel heel veel melk gebruiken om op dit niveau te komen. Oké, wij zijn geen doorsnee melkveehouder, zuinig zijn met grondstoffen zit in onze genen. Onze koeien drinken regenwater, dat wij opvangen, ook schoonmaken van de stallen gebeurd met regenwater. Voor het schoonmaken van de melkmachine en melkruimte gebruiken wij leidingwater. Bij het lezen van deze algemene cijfers gaat het bij mij altijd een beetje kriebelen, vandaar mijn reactie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie! Ik heb zelf geen ervaring met een boerderij, dus lees heel graag zulke reacties!!
      Geweldig dat jullie ook regenwater opvangen en gebruiken voor verschillende dingen. Dat zouden meer mensen moeten doen. Ook voor thuis zou zoiets wel gaaf zijn toch? Voor de wc spoelen bijvoorbeeld, of de was misschien?

      Bedankt voor jouw inkijkje en cijfers. Nuanceert de boel zeker.

      Verwijderen
    2. Graag gedaan, ook wij (landbouw) zijn gebaat met meer kennis bij de consument. Er wordt veel over ons gepraat, dat is prima, maar wel graag met kennis van zaken.
      En om op je tweede punt terug te komen, ja ook in huis gebruiken wij regenwater, zowel voor de wc als de wasmachine. Dat water is zo zacht, dat wij maar weinig wasmiddel nodig hebben.

      groet,

      Nely

      Verwijderen
    3. Ja dat begrijp ik, Nely. Heel fijn dat je het uitlegt. Voor de landbouw wordt vaak wat geroepen natuurlijk.
      Ik vraag me af of je misschien ook nog iets kunt zeggen over de slachterij? Recent waren er natuurlijk allemaal filmpjes en misstanden te zien/horen... Iedereen op z'n achterste benen natuurlijk. (als je wilt mag je me ook mailen met een reactie.) Mom4lifeblog@gmail.com

      Verwijderen
    4. Wat fijn, deze reactie uit het veld! Wij eten ook geen vlees, maar drinken wel melk. Ik vroeg me al af pas wat dat aan water kostte. Dat van dat regenwater is wel heel prettig om te weten.

      Verwijderen

Leuk dat je reageert!