donderdag 13 april 2017

Schoolreisjes en de kosten

Mijn dochter is nu oud genoeg om mee op schoolreis te mogen. Ze ziet er enorm naar uit. Dit jaar gaan ze naar Duinrell (Wassenaar). De kosten hiervan zijn 25 Euro, inclusief busreis en lunch. Tussendoortjes en drankjes moet je zelf meegeven.

De kleuters hebben meestal een soort dagje in een binnenspeeltuin, en dat is automatisch niet duur. Volgens mij was het elke keer 10 Euro, ook inclusief lunch en zelfs inclusief tussendoortjes. Dan moet je als ouders je kinderen wel zelf daarheen brengen. Gelukkig is dat niet heel ver weg.

Ik vroeg me af hoe het op andere scholen gaat. Vanaf welke leeftijd gaan ze op schoolreis? Zijn het dure reisjes of valt het mee? Vinden kinderen het elk jaar leuk?

Vorig jaar schreef ik al een blog over de verschillen in schoolkosten van kinderen (basisschool). Toen bleek dat er flinke verschillen zijn. Dus misschien met schoolreis hetzelfde.

Ik hoor graag jullie reactie!

11 opmerkingen:

  1. Op de school van mijn zoon van ze vanaf groep 3 op schoolreisje. In de eerste jaren met de bus naar een grote speeltuin. In de hogere groepen andere buitenactiviteiten, zoals een stormbaan, dierentuin/pretpark. Kosten zijn ondergebracht in de jaarlijkse ouderbijdrage van 50,00. Dit is niet alleen voor het schoolreisje, maar ook voor andere activiteiten op school (zoals bijv. Sinterklaas)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is goedkoop! Als alles inclusief is. Bij ons is beide.

      Verwijderen
  2. Op mijn vroegere basisschool zamelden ze oud papier in, hier werden vrijwel alle kosten van betaald. 1 of 2x per jaar was je als vrijwilliger aan de beurt voor het rijden van oud papier (kar achter de auto, of sjouwer). Wij als kinderen vonden het een geweldig uitje, want soms mocht je in de bebouwde kom op de kar zitten, jaja :P...

    Resultaat was dat je bijna niets (!) hoefde te betalen aan schoolreisjes. Mijn ouders betaalden voor mijn groep 8 kamp slechts 25 gulden, waarvan we 15 gulden terugkregen (3 dagen 5 gulden per dag 'zakgeld'). We gingen daarvan: Met de bus vanaf de Veluwe naar Noord-Nederland, met de boot over naar Ameland, in een groepsaccomodatie, we huurden fietsen en fietsten heel wat af, we gingen op robbentocht, bezochten een reddingsmuseum en nog wat dingen... En dat alles voor maar een paar cent per persoon ;)... Super was het :)!

    Op 2 andere scholen waar ik werkte deden ze rookworsten verkopen en ook oud papier inzamelen. En ouders droegen een bijdrage bij, maar bijv. 1e 3 kinderen moesten betalen en evt. 4e of meer kinderen waren gratis. En ze vroegen bij bepaalde uitjes of kinderen een museumkaart hadden, die ouders kregen dan een bedrag terug...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. HIer ook 50 euro all in. Bij ons heeft elke klas een schoolreisje (altijd met bus omdat kinderen dat zo leuk vinden :S) maar hoe ouder de kids hoe spectaculairder dat wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier toevallig ook vorige week eerste schoolreisje. De kleuters gingen naar een speeltuin, binnen en buiten, met de bus. Bij ons zit het in de schoolkosten van €35 per jaar. Nu bij de kleuters inclusief alles, hoe dat in de hogere klassen is weet ik niet. Ik geloof ook dat ze hier om het jaar op schoolreis gaan, het andere jaar doen ze een activiteitendag met thema.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier gaat elke klas. Mijn kinderen zitten in groep 3 en 6. Dit jaar gaan ze naar de Efteling. Kosten 50 euro en dan zelf lunch mee.

    Mijn oudste gaat naar de middelbare school en dinsdag gaan ze naar Blijdorp.
    De kosten zaten in de ouderbijdrage van 225 euro. Het wordt geen schoolreis maar ze moeten daar onderzoeken gaan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hier gewoon vanaf 4 jr. groepen 1 en 2 (10 klassen...) gaan met bussen naar de belhamel het ene jaar en plaswijck het andere jaar. kosten geloof ik rond de 25 euro (betalen we aan t begin volgens mij al met schoolgeld, schoolzwemmen etc) in groep 3 ging mn dochter naar een speeltuin/park bij den haag (duinerzand oid ?) dit jaar nog geen idee.. zoontje voor t eerst.. is ook 4 (juli 5) benieuwd hoe hij t vind. dochter vond t vreselijk spannend de eerste 2x, maar weet nu wat t inhoudt dus id ie spanning eraf. nog niets gehoord van school war ze heen gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier gaan ze vanaf groep 1 op schoolreisje. Tot groep 4 naar de kleinere speeltuinen en daarboven wat uitdagende dingen. Kosten voor de lagere klassen; 12.50. De rest van t jaar betalen we niks. Alles wordt mede georganiseerd door de ouders. Peper noten bakken naar de bieb naar schaatsbaan , educatieve spellen middag. Ze verwachten dan wel dat ouders waar mogelijk is meehelpen. Hierdoor blijven kosten ook laag.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hier gaan ook alle klassen. Alleen gaan groep 1 t/m 3 naar een speeltuin in de buurt. En gaan ze daarna steeds een stukje verder. Omdat ze zo de kosten in de eerste jaren laag houden, gebruiken ze dat inde volgende jaren. wij hoeven dus ook nooit bij te betalen. Ze moeten wel zelf hun eten en drinken meenemen in de hogere klassen. De lagere klassen eten meestal pannenkoeken die de moeders dan bakken.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!