woensdag 1 april 2015

Kinderen en geld

Mijn kinderen zijn nog klein. Ze snappen het nog principe van geld nog niet helemaal.
Inmiddels weten ze dat papa elke dag gaat werken, zodat we geld op onze bankrekening krijgen. Als papa niet zou werken krijgen we ook geen geld op de bankrekening, en kunnen we niet pinnen voor de boodschappen of ons huis betalen. Ze weten ook dat ons huis het grootste deel van ons inkomen kost, en dat de rest voor kleding, boodschappen etc is. Ze weten inmiddels dat niet iedereen even veel geld heeft. En dat daarom ook niet iedereen een even groot huis heeft.

Toch denkt de oudste dat we alles zouden kunnen kopen, als we dat zouden willen. Dus afgelopen week probeerde ik haar uit te leggen dat papa hard werkt, en dat we nu geld overhouden en sparen. Maar dat we nog steeds niet alles kunnen kopen wat we willen.
Ik vertelde dat we dit jaar moeten kiezen. Kopen we een nieuwe keuken, kopen we een andere auto of gaan we de dakkapel kopen en mooie kamers op zolder maken?
Wat zou jij kiezen, vroeg ik haar. Een nieuwe keuken! Want dat leek haar wel mooi.

Daarna heb ik uitgelegd dat wij kiezen wat wij denken dat het belangrijkste is. Dus wij besloten om de dakkapel te kopen en twee slaapkamers te maken. Zodat ze niet meer met haar broertje op een kamer hoeft. Dat vond ze bij nader inzien toch ook wel een heel goed idee. "Want wij slapen niet even lang, he mama?"

1 opmerking:

  1. Haha, dat lijkt me zó leuk om met kinderen over zulke dingen te kunnen praten :D Kan niet wachten!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!