maandag 4 augustus 2014

Spaartips

Je wilt wel sparen, maar geen idee waar je moet beginnen? Daar hebben veel mensen last van! Dus je bent zeker niet de enige.

1. Voor sparen geldt, begin liever vandaag dan morgen. (leer je kinderen om te sparen!)
2. Je kunt beginnen met een vast bedrag per maand. Al is het maar een klein bedrag, toch is het idee dat je iets opzij kunt zetten, aantrekkelijk. Zelfs al is het maar 10 of 50 euro per maand.
3. Geef je teveel uit in een maand, dan is de drempel om geld van je spaarrekening af te halen meestal ook iets hoger, dan wanneer je het geld op je betaalrekening laat staan.
4. Een spaardoel maken helpt ook. Bij heel veel banken hebben ze inmiddels ook de mogelijkheid om je spaarrekening te verdelen in 'spaarpotjes' en die kun je dan zelf een spaardoel geven. Handig als je je spaargeld wilt verspreiden.
5. Je kunt ook sparen met percentages. Bijvoorbeeld 10% voor noodgevallen, 10% voor de toekomst. Zo houd je nog 80% van om te leven. Lukt dat makkelijk? Misschien kun je proberen van 75% of 70% te leven..
6. In maanden met extra inkomen, extra spaargeld opzij zetten. 13e maand, vakantiegeld of belastingteruggave zijn mooie momenten daarvoor. Dit is iets wat je van tevoren moet plannen, anders is gek genoeg, je geld toch opeens op ;)
7. Extraatjes door iets wat je verkoopt, een meevaller in je toeslagen, verjaardagsgeld kunnen ook je spaarsaldo verhogen. Zeker als je een mooi doel hebt, zal dat makkelijker gaan.
8. Sparen voor de lol werkt vaak niet, de motivatie is dan niet hoog genoeg. Na 2 maanden heb je toch het idee, laat ik het maar uitgeven.
9. Houd vol!

Vooral het volhouden is soms moeilijk. Als ik naar mijn eigen situatie kijk heb ik meer spaardoelen dan spaargeld, en dat geldt vast voor de meeste mensen. Ik heb nu een soort meerjaren-plan gemaakt. Dus dit jaar spaar ik voor een dakkapel en het opknappen van de zolder, de volgende jaren spaar ik voor de nieuwe keuken, en de jaren erna voor extra aflossingen op onze aflossingsvrije hypotheek. Maar ook zijn er nog plannen voor de tuin, en zal de auto een keer vervangen moeten worden. Ik probeer dus niet alle spaargeld op te maken.

Wat is jouw spaartip? Wat werkt voor jou het beste?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert!