dinsdag 15 januari 2019

Extra sparen in januari?

Helaas pindakaas! Traditiegetrouw is onze januari-maand een behoorlijke dure maand. De zorgverzekering betalen we vooruit voor een van de twee volwassenen. De energierekening over 2018 kwam, en we moesten bijbetalen, dat gebeurt eigenlijk nooit. Er zijn ook allerlei prijsstijgingen. Dit jaar is dat naast kinderopvang ook de zwemles, zorgverzekering, autoverzekering en natuurlijk de btw-verhoging van 6% naar 9%. Soms slechts euro's prijsverschil, soms tientjes. Alles bij elkaar toch wel flink, merkte ik deze maand. De bodem kwam in zicht...en gelukkig kwam er toen de kinderbijslag.

Onze zonnepanelen worden begin februari geplaatst, dus we hoopten om die kosten al helemaal te hebben liggen op de spaarrekening. Dit gaat dus niet lukken. Helaas komen we nog 1400 Euro tekort, dus die zullen we uit onze buffer lenen. Daarna sparen we eerst de buffer weer naar het huidige niveau, en zullen we daarna pas aan andere spaardoelen werken. Gelukkig lopen de maandelijkse spaardoelen wel altijd door, dus we maken ons geen zorgen. Een maandje wat krapper? Daarvoor hebben we juist de buffer. Om grote schommelingen te kunnen opvangen en soms wat voor te schieten.

Februari brengt ons meestal de rekening van de gemeentelijke belastingen, maar verder verwacht ik geen gekke dingen. Wie weet is het wel een goedkopere maand omdat hij een paar dagen korter is?  


Nadat de zonnepanelen geplaatst zijn zullen we ook nog de btw terugkrijgen over het bedrag. Dit zal onze buffer deels weer aanvullen. En hopelijk gaat het zonnetje ook weer wat meer schijnen in februari, om ons een mooie start met de zonnepanelen te geven. Ik ga het voorschot voor de energie pas terugschroeven als ik echt het idee heb dat we een mooie opbrengst gaan krijgen. Want bijbetalen doe ik liever niet.

Lukte het jou om extra te sparen in januari? Meer of minder dan normaal?

13 opmerkingen:

  1. Mag ik vragen hoeveel jullie zonnepanelen gaan kosten? En hoeveel heb je er dan, en hoeveel besparing levert dit per maand op? Wij hebben ook een offerte liggen, maar ik vind het lastig om die te interpreteren op zijn waarde.

    nicole@huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik heb er twee blogs over geschreven: http://life4mama.blogspot.com/2018/11/zonnepanelen-op-standby-maar-gelukkig.html
      erin zit de link naar de andere blog voor meer info. Succes met kiezen!

      Verwijderen
  2. wij sparen ietsje meer omdat mn man veel overuren heeft gemaakt in december (alhoewel, ik heb wat minder gewerkt door de feestdagen dus er komt voor mij juist wat minder binnen)
    we hebben geen vaste spaarbedragen dus extra sparen is lastig te zeggen. beide wisselend inkomen vandaar. hangt dus af van de inkomsten en de uitgaven ;) we sparen deze maand.. ;) dat sowieso! en flnk veel ook. alhoewel t binnenkokrt ook alweer van de spaarrekening af gaat ivm zonnepanelen (nog niet besteld, nu bezig met offertes etc)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier eigenlijk min of meer hetzelfde, hoewel ik wel extra zuinig probeer te doen vanwege de aanstaande bruiloft. Misschien dus eigenlijk zelfs nog wel een héél klein beetje meer. Maar goed, ondertussen gaan we natuurlijk wel steeds meer afspraken aan die óók geld kosten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja sparen voor een bruiloft kost extra tijd en geld. Maarja, mooie dag ervoor terug. Succes met de laatste loodjes van januari, wie weet lukt het nog!

      Verwijderen
  4. Hier ook al bijbetalen, voor het eerst in járen! 95 euro extra. Beetje jammer weer, ook is het maandbedrag gelijk aangepast door hun met 34 euro per maand meer. Vind ik dan weer een beetje overdreven, maar goed aangezien de belastingen ook omhoog gaan laten we het maar zo. Dan kunnen we volgend jaar altijd nog kijken hoe ver hij omlaag kan! Want hier ook; liever geld terug krijgen dan bijbetalen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmm, misschien hebben ze toch vorig jaar ook al wat aangepast voor de regels waardoor het duurder werd. Ik heb dat normaal nooit, want ik schat alles altijd te hoog in. Onze nieuwe energieleverancier is ook 35 Euro per maand meer voor hetzelfde verbruik. En dat was de goedkope deal! Dus het stijgt flink.

      Verwijderen
    2. poeh! Balen dat het zo idioot veel stijgt! Dan zullen de mensen met zonnepanelen des te blijer zijn, dat scheelt toch weer! Voor het nieuwe huis staat dat bij mij ook nog wel op mijn lijstje, maar eerst maar even een huis vinden ;) En dan als nog eerst de binnenkant naar mijn zin maken. Daarna zijn de hypotheek en buitenkant aan de beurt!

      Verwijderen
  5. Ik hoop deze maand extra te sparen, maar dat heeft te maken met de extra uren die ik werkte in december en ik krijg nog wat BTW terug. Maar eerst nog zien hoor, ook bij ons genoeg kosten. Enne van die zwemles zijn we over twee weken vanaf als het goed is :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klinkt alsof het toch nog wat oplevert inderdaad! Fijn ook dat de zwemles klaar is, dat scheelt lekker geld en tijd. Een van mijn kinderen mag hoelijk ook binnenkort afzwemmen.

      Verwijderen
  6. Manlief geen bonus ontvangen vorig jaar om wat panelen te compenseren?

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!