woensdag 7 februari 2018

Sparen voor je kinderen?

Veel ouders sparen voor hun kinderen. Dit wordt ook erg aangemoedigd door de grootbanken, door bij de opening van zo'n spaarrekening een kek presentje aan te bieden. Of bij een eerste storting, 25 Euro cadeau te geven. (Doen! Zoveel rente ontvang je de komende 10 jaar nooit meer...)
Ze luizen ons er allemaal in.

Daarnaast doen de populaire mama-bladen er een schepje bovenop door sommetjes te laten zien 'een kind kost tot z'n 18e jaar een ton!' of  'je moet alle kinderbijslag sparen als je jouw kind wil laten studeren'. Alle kinderbijslag sparen is trouwens gemiddeld ongeveer 240 Euro per kwartaal tussen de 0-18 jaar. Dus 18 jaar maal 4 kwartalen. 240x4x18= 17.280 Euro.

Wij (met z'n allen) willen geen slechte ouder zijn. Wij willen al helemaal niet ons kind niet de kans geven om te studeren, of ons kind te weinig geven. Dus wij tasten elke maand diep in de buidel en geven ons kind alles wat het nodig heeft. En meer, en nog meer...
Daarnaast maken we de kinderbijslag braaf over naar de spaarrekening van het kind. Ja, zo is het wel een beetje duur misschien, kinderen hebben.

Ik ken ouders die nooit op vakantie kunnen omdat ze te weinig geld hebben, maar alle kinderbijslag apart zetten voor hun kind. Ik vraag me dan af: zou je kind niet liever af en toe met het gezin op vakantie gaan en daar mooie herinneringen maken, in plaats van een dikke spaarrekening als je 18 jaar bent krijgen?

Nadelen rekening op kinds naam
Wist je dat als je geld op de spaarrekening op naam van je kind zet, dat je dit geld eigenlijk niet meer mag aanraken als ouder?
Dat je kind op z'n 18e er recht op heeft, en ook recht heeft om te kijken wat jij ermee hebt gedaan tot die tijd?
Dat je kind je zelfs aan zou kunnen klagen, als jij er geld hebt afgehaald om een of andere reden.
Dus stel dat je kind (jouw kind niet natuurlijk) op z'n 17e een enorme gokker blijkt, dan mag hij/zij vanaf het 18e jaar dat geld hebben. Mooi vooruitzicht voor een gokker, de beschikking over bijna 18.000 Euro...

Persoonlijk vind ik dat geen goed idee. Ik wil heel graag mijn kinderen helpen om goed met hun geld om te gaan. Maar mocht mijn kind op zijn 18e jaar nog niet volwassen genoeg zijn om die verantwoordelijkheid over een volle spaarrekening te dragen, dan wil ik het anders doen.
Ik kan er dan voor kiezen om een maandelijkse toelage te geven, of bepaalde zaken te blijven betalen.

Hoe dan?
Wij doen het dus anders. We kiezen ervoor om een klein bedrag per kind elke maand naar hun persoonlijke spaarrekening over te maken. De kinderbijslag gaat bij ons op de grote hoop. Gewoon extra inkomsten dus. Wie weet lossen wij er dus ons huis mee af, of we kopen er kleren, luiers of eten van voor ons gezin. Of we sparen ervan. Geen idee, want we houden het bewust niet apart.

Daarnaast sparen zij zelf mee voor hun spaarrekening (voor later) vanaf het moment dat ze zakgeld krijgen. Dit is bij ons vanaf 6 jaar. De samenvatting van ons zakgeld beleid is dat je 10% spaart voor later, 10% weggeeft, 80% gebruikt om je dingen van te kopen. (Meer hierover kun je hier lezen)
Elk jaar in december worden de spaarpotten omgekeerd en maken we het geld uit de spaarpotten over naar hun eigen spaarrekening. Ik gebruik het kleine geld weer om de zakgeld-pot bij te vullen.
De kinderen vinden dit een heel leuk moment en hebben al wilde plannen over het toekomstige huis wat ze gaan kopen van dat geld.

Doordat wij nu bewust met onze inkomsten omgaan zorgen we ervoor dat ons huis wordt afgelost. In de toekomst kunnen wij hierdoor rondkomen van minder geld. Dit geeft ons de vrijheid om onze kinderen te ondersteunen tijdens hun studie op de manier die wij geschikt vinden en die past bij elk van onze kinderen. Dit maatwerk, deze vrijheid vind ik heel belangrijk!

Hoe spaar jij voor je kinderen? Waarom wel of niet?


17 opmerkingen:

  1. Wij doen het op een vergelijkbare manier. Hebben voldoende spaargeld op onze eigen spaarrekeningen om noodzakelijke dingen als studie e.d. te bekostigen. We sparen wel wat kleine bedragen voor onze dochter en af en toe stoppen opa en oma wat toe, maar structureel sparen we op dit moment niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij sparen door elke maand een bedrag over te maken naar de spaarrekeningen van de kinderen. Het is voor later, maar we hebben er niet verder over nagedacht. Niet zoals jullie in ieder geval. Het geld dat de kinderen met verjaardagen krijgen, gaat ook naar de spaarrekening. Zakgeld is hier nog geen sprake van, maar daar kunnen we wel mee beginnen, want onze oudste is al heel erg met geld bezig. Leuk om te lezen hoe jullie dat doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij sparen de kinderbijslag. Maar als er een grote aankoop nodig is, wordt dit geld gebruikt. Nog geen zakgeld van toepassing. Ook nog niet nagedacht hoe we dit aan willen pakken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Spaar je de kinderbijslag op een eigen rekening of op naam van je kind? Gewoon nieuwsgierig hoor ;)

      Verwijderen
  4. Goed stuk. Toevallig wil ik binnenkort een artikel over sparen plaatsen en daar komt dit ook gedeeltelijk naar voren. Wij sparen niet speciaal voor de kinderen. We sparen in het algemeen en mocht er tegen die tijd gestudeerd kunnen worden kunnen we kijken wat we eventueel kunnen bijdragen. Waarom zou een kind een ton moeten hebben op zijn 18e , denk dat er maar weinig zijn die dat hebben ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt.
      Dat kan zeker ook, kijken wat er dan nodig is. Zoals je ziet doen wij allebei een beetje ;)
      Maar die ton kosten ze bij ons ook niet hoor.

      Verwijderen
  5. wij sparen wel apart voor de kinderen omdat ik niet weet hoe ons inkomen er dan uit ziet. wel sparen we op onze eigen naam omdat ik voor ze spaar, ons eigen geld, en het dus totaal niet zie als gift aan hen. ze mogen er dus niet zelf mee beslissen wat ze ermee doen, daar sparen ze maar zelf voor ;) (en daar wil ik ze later best mee helpen door als ze wat ouder zijn een bepaald deel zakgeld te geven puur voor t sparen oid, dat zien we later wel) we sparen nu de kinderbijslag, afgerond naar beneden voor t gemak, hou van ronde bedragen. dat komt neer op 150 voor de jongste per kwartaal en 200 voor de oudste per kwartaal (en als de jongste 6 wordt deze zomer wordt dat voor hem dus ook 200 )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan zeker ook, sparen op je eigen naam voor de kinderen. Dat hoor ik ook wel als alternatief voor sparen op een kinderrekening.

      Verwijderen
  6. Wij sparen vanaf hun geboorte EUR 15 per kind per maand. Beiden hadden een rare Postbankrekening (waar je geld naar een tussenrekening moet overmaken onder vermelding van het rekeningnummer). Zoon werd in oktober 2017 18 jaar en toen heb ik de rekening een maandje eerder opgezegd. Kon gewoon, geen probleem. Nu staat het geld op een van mijn spaarrekeningen die ik wel zijn naam heb gegeven bij de omschrijving, dat kon. Het saldo is net iets meer dan EUR 3000. Ik spaar rustig door. Mijn ouders hebben een studiefonds voor alle kleinkids gespaard. Zoon zit nu nog op het mbo en daar is het nog niet voor nodig. We laten het staan voor een eventueel vervolg. Nic.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig dat je dit noemt. Ik zag laatst nog iemand zeggen dat het heel lastig was om de rekening op naam van haar kind op te zeggen. Moest hij dan ook toestemming geven voor het opzeggen?

      Verwijderen
    2. Nee, hij weet niet van de spaarrekening af. Ik ging gewoon even naar de bank en het werd in orde gemaakt. dezelfde middag stond het geld op mijn eigen rekening. Ik had voor de zekerheid ons trouwboekje meegenomen, waar de kinderen in staan, maar niet nodig gehad. Nic

      Verwijderen
    3. Goed om te weten! Lijkt mij ook dat dit gewoon zo hoort te kunnen. Nu maar hopen dat je kind je nooit zal aanklagen voor zoiets toch!? (gelukkig zijn we hier niet in de VS, dat scheelt vast)

      Verwijderen
    4. Dit heb ik ook precies zo gedaan. Mijn zoon had ook een spaarrekening op zijn naam staan. Die heb ik ook een maand voordat het 18 werd opgezegd en als het geld overgemaakt naar een spaarrekening op mijn naam. Anders zou hij de beschikking krijgen over het geld en nu dus niet. Heb hier met mijn zoon over gehad en hij vond het geen probleem. Ondertussen spaar ik gewoon verder voor hem.

      Verwijderen
  7. Hallo, heeft u een dringende lening nodig?
    Ik ben Susan Benson. Ik ben een geldschieter en ook een financieel adviseur.

    Heeft u een lening nodig om een ​​bedrijf te starten, een project af te ronden, een huis of auto te kopen, of heeft u een lening nodig om andere persoonlijke redenen? als uw antwoord ja is, wil ik dat u contact opneemt met mijn bedrijf. We verlenen allerlei soorten leendiensten, zowel gedekte als ongedekte leningen. Als je dit aan het lezen bent en je weet dat je financiële ondersteuning nodig hebt, kun je ons gewoon schrijven via e-mail: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com of ons rechtstreeks op WhatsApp sturen via: +447903159998 en ontvang direct een reactie.

    Wij zijn een uitgebreide financiële dienstverlener en we zijn toegewijd om u te helpen uw financiële doelstellingen op lange en korte termijn te verbeteren, omdat uw financiële stabiliteit ons uiteindelijke doel is.

    Kenmerken en voordelen;
    * Gemak - U kunt altijd en overal een lening aanvragen.
    * Flexibel bedrag - u beslist hoeveel u wilt lenen.
    * Snelle directe financiering - Ontvang uw lening binnen 24 uur na goedkeuring.
    * Flexibel rentepercentage van 3%.
    * Hoge goedkeuringspercentages
    * U krijgt de kans om de terugbetalingsdatum te selecteren, wekelijks, maandelijks of jaarlijks voor een periode van 1-30 jaar.
    * Eenvoudige online applicatie.
    * Persoonlijke begeleiding en expertise.
    * Geen verborgen kosten

    Veel mensen worden geconfronteerd met vroegtijdige financiële uitdagingen en ze vinden het om de een of andere reden zo moeilijk om een ​​lening te krijgen bij hun lokale banken of andere financiële instellingen.

    Als u echt een oplossing voor uw financiën nodig heeft, schrijf dan naar mijn bedrijf en wij zullen u helpen met een lening. We hebben talloze individuen en organisaties geholpen die over de hele wereld in financiële moeilijkheden verkeerden. Wanneer u bij ons solliciteert, solliciteert u bij een vertrouwd bedrijf dat om uw financiële behoeften geeft. Onze hoogste prioriteit is uw financiële stabiliteit en er wordt voor u gezorgd tijdens het hele proces.

    Voor meer informatie over ons kredietaanbod kunt u ons uw kredietaanvraag sturen via:
    E-mail: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com OF;
    WhatsApp: +447903159998

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!