donderdag 18 mei 2017

Spaarbig of big spender?

Sparen is voor sommigen een pijnlijk aandachtspuntje. Het lijkt ze maar niet te lukken. "Aan het eind van de maand houd ik echt niks over." "Een buffer? Leuk idee, maar dat heb ik niet."

Toch weten de meeste mensen wel dat het handig is om een buffertje te hebben. Want niemand wil een maand zonder wasmachine zitten, wanneer je oude kapot is gegaan. Ook is het prettig om eventuele kosten aan je auto op te kunnen vangen, of een rekening mee te betalen die je even ontschoten was.

Regelmaat

Hoe krijg je nou wat meer ritme in je spaargedrag?
Kijk naar je budget en zie wat je elke maand overhoudt (of in theorie zou moeten overhouden). Maak dat bedrag meteen nadat je salaris is gestort over naar een spaarrekening. Zo lijkt het bedrag 'weg' en ben je geneigd zuiniger aan te doen in de rest van de maand.


Is het bedrag wat je overhoudt nihil? Kijk dan eens of je nog ergens op kunt besparen. Vaak merk ik dat moeders behoorlijke bedragen uitgeven aan kleding voor hun kinderen. Hoeveel kleding heeft je kind ECHT nodig? Een shirtje hier, een broekje daar, nieuwe knipjes, extra paar schoenen omdat ze zo leuk zijn etc. Enkele (tientallen?) Euro's valt hier zeker op te besparen. Zelfs als ik bij mijzelf kijk! Ik trap ook wel eens in de valkuil van 'zo leuk' en thuis bleek het niet echt nodig... Dit geld extra sparen voelt goed.

Waarom kopen we dingen die we niet (echt) nodig hebben?

Of kies ervoor om een maand geen nieuwe kleding/tassen/schoenen voor jezelf te kopen, en spaar dit bedrag. Of een keer geen dates in de stad, maar nodig iemand uit voor een drankje bij jouw thuis. Fles wijn voor 5,00 Euro of in de stad 5,00 Euro per glas.. Zelf weten natuurlijk!

Mocht je nog met contant geld werken, doe dan steeds het muntgeld in een pot. Je zult verbaasd staan hoeveel je in een paar maanden bij elkaar spaart. Dit tikt ongemerkt aan.

Spaarpotten

Je kunt werken met spaardoelen. Bijvoorbeeld je wilt een noodpotje hebben voor het geval er iets kapot gaat. Daar wil je 500 Euro voor reserveren. Dan wil je nog sparen voor een kleine verbouwing in je huis; 2000 Euro. En eigenlijk wil je ook nog sparen voor dat weekendje weg volgend jaar; 500 Euro. Je kunt vaak op je rekening potjes instellen en de naam aanpassen, en het bedrag wat je wilt bereiken. Dit motiveert! Sommige mensen verdelen elke maand hun spaarbedrag evenredig over de potjes. Andere mensen maken eerst het ene potje vol, en dan sparen ze door voor de volgende.

Wat ben jij, de spaarbig of de big spender?

6 opmerkingen:

  1. Leuke blog! Ik denk dat je het antwoord op jouw vraag wel weet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. beide eigenlijk : p sparen lukt heel goed dankzij een vast maandbedrag naar de betaalrekening en de rest (wisselend inkomen) op de spaar. pas pakken als t nodig is, maar er komt meer binnen dan we uitgeven.
    maar geven opo t moment ook weer veel uit.. de tuin zijn we enorm aan t opknappen! man doet bijna alles zelf behalve 80m2 tegels leggen (kosten 1100 euro alleen voor t leggen.. de tegels zelf ook nog eens 2000....maar ook nog verf, plantjes, etc) omdat hij veel zelf doet, bepsaren we enorm veel geld, maar uiteraard is het een dure klus!! ook het huis moet nog geverfd worden, de kozijnen.. maar ook dat wil hij zelf doen ;) hij doet zeker wel veel zelf om geld te besparen, maar het zijn even dure klussen.
    maar dus combi. we kunnen goed sparen, maar soms izjn er ook grote uitgaven. er blijft nog een leuk bedrag over op de spaarrekening, doordat we ook veel sparen. dus het gaat niet ten koste van de buffer zegmaar

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben best zuinig. Onze buffer is op orde en onze hypotheek al voor een flink deel afgelost. Ik merk dat ik nu iets makkelijker geld uitgeef, maar het valt nog best mee. En ik vind het nu ook best lekker dat ik (ook al word ik er niet blij van) best relaxed reageer op een hoge rekening van een auto reparatie. Ik gun mezelf meer en daar geniet ik van :-)
    Zo hebben we sinds een paar weken weer een vaatwasser. Wat een genoegen <3

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier spaarbig :P, haha dat wist je al ;)... Wat Yelena zegt inderdaad hebben we ook een buffer en zijn we extra aan het aflossen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij zijn spaarders en spenders �� Maar wel nadat we het gespaard hebben. En ook niet zomaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. een beetje van beide, maar meer meer nadruk op sparen (en aflossen en beleggen)

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!