donderdag 25 oktober 2012

Koken met de seizoenen

Dat vind ik altijd een leuke term. Uitdagend, creatief en dat doe je in je huis vaak ook: meegaan met het seizoen. Andere kleuren, kussens en decoratie, de plaids en het vloerkleed komen weer tevoorschijn. Sommige mensen wisselen zelfs de gordijnen.

Anyway, koken met het seizoen dus. Ik heb ook een kookboek daarover. Vol goede moed aan de slag gegaan. Alleen was dat kookboek niet echt een succes, helaas. Als ik dan bij de herfst of winter keek, leek het alsof ik niks anders meer kon eten dan: winterpeen, aardappels en 'vergeten’ groenten zoals pastinaak. En fruitsoorten behalve mandarijnen en appels werden ook niet genoemd. Inmiddels heb ik toch een paar tips verzameld voor jullie.

Koop op de markt: als het er niet is, dan is het niet het juiste seizoen.
Mocht je in november nog steeds aardbeitjes zien liggen, denk dan even terug aan de zomer. Toen zagen ze er groot en rood uit. Als het seizoen voorbij is zijn ze klein en rozig. En veel minder lekker. Niet kopen dus, is mijn advies.
Ik vind dat er op de markt altijd heel veel verschillende soorten groenten en fruit te krijgen zijn, dus het idee dat er in de winter ‘niks bijzonders is’ heb ik zelfs moeten laten schieten. Er is genoeg variatie.

Kijk wat in de aanbieding is: als de prei opeens een paar weken achter elkaar goedkoop is, weet je ‘groente van het seizoen’. Dus lekker lowbudget koken een paar weken. (en invriezen)

Bedenk waar je trek in hebt: automatisch heb je in de zomer meer zin in brood met een frisse salade.
In de winter verlang je vaker naar warme stamppot of een dikke soep. Blijkbaar heeft je lichaam in de winter ook gewoon andere behoeftes, dus luister er lekker naar.
Betreft dat luisteren naar je lichaam doel ik niet op de plotselinge behoefte aan kruidnoten en chocola. Dat is geen winterbehoefte van je lichaam, maar meer een supergoede marketingstrategie van de detailhandel ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert!