vrijdag 29 mei 2020

Eten uit de tuin

Het seizoen van 'de vruchten plukken' is begonnen. Heel letterlijk in onze tuin. 
Zoals ik al eerder schreef is de moestuin ingezaaid, en langzaam aan komt er steeds meer op. 

De stoofperenboom krijgt flinke vruchten, en ook veel. Ik ben benieuwd of ik daar nog vanaf kom want zelf eet ik nooit stoofpeertjes. Gewoon uitdelen wanneer ze rijp zijn, denk ik. 
De appeltjes beginnen ook te groeien, maar nog minder hard. De pruimen zijn ook onderweg. Volgens mij zijn al deze vruchten te plukken in de zomer/najaar. Nog even geduld dus.

Vruchten/groente die ik nu al wel kon plukken zijn: frambozen, aardbeien en rabarber. Rabarber moet zelfs voor 21 juni geplukt zijn, zodat de schadelijke stoffen zich niet gaan openbaren.
Ik heb mijn moeder rabarber gegeven, waar zij jam van heeft gemaakt. (De jongens waren er gek op, aten die pot binnen anderhalve week leeg!) Daarnaast heb ik zelf rabarbertaart en rabarbercake gemaakt. Een paar kleinere stengels heb ik laten zitten, zodat die voedingsstoffen ook weer terugvloeien in de wortel en het volgend jaar een beter resultaat geeft.



Op dezelfde plek (zuidkant van het huis) zitten frambozenstruiken. Hoeveel weet ik niet, omdat het allemaal door elkaar groeit en er ook rozen tussendoor zitten. Oftewel, alles prikt en hierdoor heb ik het nog niet uitgezocht. De rozen zijn prachtig, en de eerste frambozen zijn geplukt. Momenteel ongeveer 10 per dag. Op een andere plek in de tuin staan ze ook, maar die zijn nog lang niet rijp. 

De aardbeien zijn mondjesmaat rijp, ongeveer 2 per dag op dit moment. Nog even doorsparen dus om echt wat winst te pakken. 

Alle fruitplanten gebruiken natuurlijk wel wat extra water, dus we proberen goed om te gaan met ons waterverbruik. (mocht je nog wat tips willen kun je hier kijken.) 

Zoals je begrijpt heeft  mini-oogst nog geen gunstige invloed op ons boodschappenbudget, maar frambozen hoef ik nu eventjes niet te kopen. 

Heb jij al wat kunnen eten uit je tuin?

7 opmerkingen:

  1. Handig dat je zoveel eetbaars in je tuin hebt groeien, eetse!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo cool om dat allemaal uit eigen tuin te halen. Wij aten thuis vroeger altijd bij het avondeten als een soort appelmoes. Leuk om te lezen en hou de rubriek erin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig! Ik zal eens kijken of ik daar een recept voor kan vinden.

      Verwijderen
  3. Leuk zeg! Wij hebben geen tuin alleen een plantenbankje en een mandje van de fiets die de buurvrouw als kunstobject heeft neergezet. In overleg met haar hebben wij daar plantjes in gezet. Toch kleine oogstmogelijkheden: munt en peterselie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, dat is wel heel weinig groen op die manier. Wel efficient gebruik door de kruiden ;) Mis je dat groene ook?

      Verwijderen
  4. Ik ging door de hel in mijn huwelijk toen ik een getuigenis tegenkwam van een dame genaamd Daiva, ze beschreef hoe ze haar relatie kon redden met de hulp van een spreukster genaamd Dr. Ajayi omdat haar man haar verliet voor een andere vrouw zonder hen met een misverstand van enige betekenis, maar de betoverster Dr. Ajayi, die gezegend is door zijn voorouders, hielp met de kracht van het spellen van spreuken en haar man kwam terug en zei dat hij niet wist wat hem overkwam, ik had een bijna vergelijkbare zaak omdat mijn man wil te vullen voor een scheiding, maar ik wil geen gebroken huis omdat we al 15 jaar samen zijn na het lezen van Daiva-getuigenis.Ik nam contact op met de spell-caster Dr. Ajayi en legde mijn situatie aan hem uit, hij vertelde me een aantal dingen die moesten worden gedaan en Ik volgde zijn instructies op na een week van betovering, mijn man vertelde me dat hij spijt heeft van alle pijn die hij mij en de kinderen heeft beloofd dat hij allemaal aan onze zijde zal staan ​​en sindsdien leven we in vrede e. Als je een soortgelijk probleem hebt als het mijne of een ander probleem in het leven, of het nu gaat om werk-, school- of gezondheidsgerelateerde problemen, neem dan contact op met Dr. Ajayi, de spreuk-caster, zijn werk is 101% gegarandeerd. E-mail: drajayi1990@gmail.com Viber of Whatsapp: +2347084887094

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo schat, Vanwege de snelle verspreiding van de CORONA VIRUS (COVID-19) in de wereld, hebben de internationale financiële instellingen (IFI), waaronder de Wereldbank, het IMF, en de International Finance Corporation een aantal geregistreerde particuliere kredietverstrekkers goedgekeurd om niet- -onderpand lening met online onmiddellijke lening levering zonder papierwerk aan alle behoeftige burgers over de hele wereld om spullen en benodigde items te krijgen terwijl op individuele ISOLATIE om de snelle verspreiding van deze dodelijke ziekte te doorbreken. Het doel van het project was om financieel behoeftige individuele te helpen een lening krijgen om hun dag in dag uit activiteiten uit te voeren terwijl je op ISOLATIE zit, je kunt binnen blijven en je lening binnen 4 uur na aanvraag op je bankrekening hebben staan. Neem contact op met Kate Lisa Credit over hoe u zich kunt aanmelden. e-mail: kateloansss@hotmail.com of WhatsApp: + 2348075180625

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!