dinsdag 26 mei 2020

Watermanagement voor je tuin

De afgelopen weken was het razend mooi weer. Erg veel zon, elke dag droog en daardoor was het heerlijk om in de tuin te werken, te spelen en gewoon te chillen.
Hoe jammer vond ik het om twee keer per week onze hele tuin (ruim 500m2) te ‘moeten’ sproeien met kraanwater. Onze pas aangelegde moestuin zou het anders niet overleven, en ook de bestaande fruitbomen en fruitplanten niet. Ook hortensia’s, beuken en zelfs de coniferen hingen helemaal slap door zoveel dorst. Het gras heb ik niet eens gesproeid, omdat ik dat zonde van het water vond maar wat rest is een gele berg stro. Ook niet echt heel groen dus.

Tijd om ons aantal regentonnen uit te breiden! Hoewel de investering best flink is in Euro’s is het voor de lange termijn echt wel heel nuttig voor het milieu. (Water kost bijna niets, maar dat is niet het enige wat telt.) Bovendien schijnen planten veel beter te reageren op regenwater dan op het te koude water rechtstreeks uit de kraan.

Omdat ik lang gezocht heb naar de beste deal wilde ik ‘m jullie niet onthouden. Je kunt deze regenton online kopen, gratis thuisbezorgd en inclusief alle accessoires om hem aan de regenpijp te koppelen én tegen overstromen te beschermen. Zelfs als je nu alle bouwmarkt aanbiedingen meeneemt (bijv15% korting op 1 artikel) dan ben je duurder uit dan met deze set. Juist de accesoires zorgen voor oplopende kosten.. helaas. 


Foto door Anthon Cauper

Kleine tip
Een andere tip die ik je nog wil meegeven is simpelweg kraanwater opvangen bij gebruik. Ik heb elke dag een afwasteil op mijn aanrecht staan, soms hoef ik alleen m’n handen even af te spoelen en zo vang ik het water op. Of bij het wassen van de groente. Ik gooi elke dag minstens twee volle teiltjes water de tuin in. Daarnaast vang ik met een emmertje het eerste (koude) douchewater op. Dat is ook elke douchebeurt een paar liter. Natuurlijk zijn het kleine beetjes, maar op jaarbasis ga je zo toch heel wat liters ‘weggooiwater’ uit het riool weren en je tuin ondertussen een beetje oppeppen.

Verder heb ik onder de meeste bloempotten buiten ook schoteltjes of echte plantenonderzetters liggen. Zo loopt er geen overbodig water weg na een regenbui of bij het begieten van de planten. Hergebruik is top!

Denk jij wel eens na over hoe je duurzamer om kunt gaan met water?

6 opmerkingen:

  1. Goed bezig! Ik vind het ook altijd zo zonde om met kraanwater de tuin te besproeien, als is het bij ons maar een paar vierkante meter ;) Goeie tips!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou he, het voelt echt alsof je water weggooit...Hoewel de tuin altijd wel weer opbloeit van zo'n sproeibui ;)

      Verwijderen
  2. Die dingen zijn nog best wel duur, maar een goede investering voor het milieu is het zeker! Wij halen hier water uit de gracht met een emmertje voor het plantenbankje en de roos.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo en welkom bij Spotcap Global Loan Services, mijn naam is Claudia Klein, ik ben een geldschieter en ook een leningadviseur.

    Heeft u dringend financiële versterking nodig? heb je een lening nodig voor verschillende doeleinden? als uw antwoord ja is, zal ik u adviseren contact op te nemen met mijn bedrijf via | spotcapglobalservices@gmail.com | of stuur ons een bericht op WhatsApp: +4915758108767 | en binnen 24 uur een lening op uw rekening hebben, omdat we uitstekende leendiensten over de hele wereld bieden.

    We bieden allerlei soorten leendiensten aan (persoonlijke lening, zakelijke lening en nog veel meer), we bieden zowel langlopende als kortlopende leningen aan en u kunt ook tot 15 miljoen euro lenen. Mijn bedrijf helpt u bij het bereiken van verschillende doelen met een breed scala aan leenproducten.

    We weten dat het verkrijgen van een legitieme lening altijd een groot probleem is geweest Voor mensen die een financieel probleem hebben en er een oplossing voor nodig hebben, vinden veel mensen het zo moeilijk om een ​​lening met eigen vermogen van hun lokale banken of andere financiële instellingen te krijgen vanwege hoge rente tarief, onvoldoende onderpand, verhouding schuld / inkomen, lage credit score of andere redenen.

    Geen wachttijden of stressvolle bankbezoeken meer. Onze service is 24/7 beschikbaar - u kunt een lening krijgen en uw transacties voltooien waar en wanneer u die nodig heeft.

    Wij bieden 24-uurs lening van wereldklasse. Voor vragen / vragen? - Stuur een e-mail naar | spotcapglobalservices@gmail.com | of stuur ons een bericht op WhatsApp: +4915758108767 | & Ontvang in een oogwenk een reactie.

    Uw familie, vrienden en collega's hoeven niet te weten dat u weinig geld heeft, schrijf ons gewoon en u ontvangt een lening.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij gebruiken badwater om de wc door te spoelen. Ik kwam van een land waar water schaars is. Wij moesten altijd een emmer gebruiken om te douchen en drinkwater moesten wij kopen, want water uit de kraan is niet veilig. Daarom vind ik zo zonde om badwater weg te gooien. Wij sparen nu voor een regenton.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. We verstrekken leningen voor allerlei doeleinden. Wij bieden een minimumbedrag van $ 5.000,00 tot 10 miljoen dollar en tegen een lage rente van 3% Leningstermijn: maximaal 25 jaar, afhankelijk van het leningbedrag dat u nodig heeft. klanten moeten ouder zijn dan 18 jaar. Deze leningstransactie is 100% garantie voor serieuze klanten. Voor meer informatie over de lening kunt u contact met ons opnemen via e-mail: kateloansss@hotmail.com of WhatsApp: + 2348075180625

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!