dinsdag 2 april 2019

Eerste aflossing van 2019

Altijd weer een mooi moment, de eerste aflossing van het jaar! We losten 1000 Euro af op onze aflossingsvrije hypotheek. Jippie!

Via mijn extra inkomsten ben ik er al een tijd voor aan het sparen. Omdat er de afgelopen maanden best wel wat extra geld binnenkwam door mijn inspanningen, stond er ruim genoeg geld op de spaarrekening voor een aflossing. We maakten 1000 Euro over naar de bank, en die aflossing wordt meteen verwerkt. 

Het huidige saldo op de hypotheek-spaarrekening is nog 300 Euro. Dus een mooie start om weer verder te gaan sparen voor de 1000 Euro. Ik weet het, ik had ook 1300 Euro kunnen aflossen, maar dat vind ik niet handig. Ik houd van ronde bedragen en zo weet ik altijd hoeveel schuld ik nog over heb. 

Op diverse manieren probeer ik elke maand wat bij te verdienen voor dit doel. Sommige maanden gaat het super, andere maanden minder hard. De maand februari gaf me best wel veel extra inkomsten en ik heb ook goede verwachtingen van april. 




Op dit moment zijn de lasten nog hoog, door af te lossen hopen we ze flink omlaag te krijgen.



Vertraging
Normaal gesproken maak ik meteen het geld over naar de hypotheek, als ik bij de 1000 Euro ben aanbeland. Nu heb ik er even mee gewacht omdat er nog wat onzekere factoren waren. Voorlopig lijkt er niks te veranderen dus kon het geld toch afgelost worden. Fijn! 

Nu zijn we nog bezig om onze buffer weer op peil te krijgen nadat we ervan hebben geleend voor de aanschaf van zonnepanelen. Dus we sparen verder alleen voor onze maandelijkse 'spaarpotjes' en verder niet voor de hypotheekaflossing. Dat doe ik zelf door mijn extra inkomsten apart te zetten. Deze week verschijnt ook het extra inkomen van de maand maart op mijn blog. Ik ben goed bezig, maar nog 700 Euro bij elkaar krijgen zal wel een flinke uitdaging worden voor het komende jaar. 


Hoe los jij af? Waar betaal je die aflossing van?



13 opmerkingen:

  1. Wij lossen nu enkel extra af op de studieschuld. De hypotheek laten we even voor wat t is ivm weinig rendement. Rente is al vrij laag en hebben nhg dus rente wordt ook niet lager met aflossen (en annuïteitenhypotheek dus lossen sowieso al af)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Los je de studieschuld af om een lening helemaal te kunnen aflossen of omdat het niet zoveel meer is?
      Uiteindelijk zal aflossen op je hypotheek toch meer opleveren omdat de lening voor de studieschuld megalaag is. Maar het is ook fijn om een uitgave te kunnen schrappen natuurlijk.

      Verwijderen
    2. het levert idd weinig op, wel wil ik de 100 die we nu maandelijks sowieso aflossen (is dus al meer dan het verplichte bedrag van ongeveer 60 ) ook gaan beleggen bij binck, daar leggen we nu maandelijks 200 in, daar wil ik dan 300 van maken, dus in dat opzicht levert het zeker wel rendement op, mn man wil niet aflossen op de hypotheek omdat het weinig rendement oplevert (heeft t berekend.. heben een vrij lage rente al en nhg dus rente verlaagt ook niet door aflossen ) en een anuitaire hypotheek dus we lossen sowieso al af. misschien in de toekomst wel als er geld echt over is. maar voor nu eerst even niet ;) voor nu betekent het gewoon 100 euro extra om te beleggen zonder dat de maandlasten stijgen ;) win win dus ;)

      Verwijderen
  2. We lossen dit jaar niet af. Er moet het nodige gedaan worden aan ons huis en we hebben net de badkamer en de wc beneden opgeknapt. Misschien aan het eind van het jaar nog iets als het meevalt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kan ik me voorstellen ja! Wij hadden vorig jaar zo'n onzeker jaar door verbouwingen etc, maar uiteindelijk konden we toch nog wat aflossen. Altijd fijn. Succes met het opknappen van je huis!

      Verwijderen
  3. Dit jaar geen extra aflossing voor mij, eerst alle klussen in het nieuwe huis stukje bij beetje maar eens afvinken! Ik hoop voor dit appartement een mooi bedrag te krijgen zodat de grootste klussen gelijk gedaan kunnen worden.
    Extra sparen voor dingen zoals nu voor de klussen en straks weer voor het extra aflossen doe ik ook altijd van de extra inkomsten als Euroclix en bloginkomsten. Dus hopelijk loopt dat de komende maand weer net zo lekker!
    Gaat jou vast ook wel lukken, als je alweer een Euroclix uitbetaling kunt krijgen zit je al bijna op de helft van die 700!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Logisch ja! Zoveel mogelijk extra sparen nu om straks lekker te kunnen wonen in je nieuwe huis.
      Ik moet nog wel flink doorsparen hoor, met die euroclix. Dat zal nog wel een tijd duren. Maar we doen ons best op verschillende manieren.

      Verwijderen
    2. Ja precies ;)
      Ach maar het jaar is ook nog jong! Dus nog genoeg maanden om te sparen toch ;) Komt vast wel weer goed!

      Verwijderen
  4. Whaha, ronde bedragen, ik ben er ook gek op. Mijn man verklaart mij soms voorgek, maar het bedrag op de spaarrekening moet altijd een afronding hebben van € 250 ;)
    Ik vind wel dat jet het goed doet met 1000 euro aan bijverdienste knap hoor. Wij hebben nu en bedrag gereserveerd staan voor onze aflossing, maar twijfel nog steeds over oversluiten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig dat we dat allebei hebben!
      Heb je inmiddels al duidelijk wat oversluiten kost en wat het oplevert?

      Verwijderen
  5. Zo herkenbaar afgeronde bedragen ik heb iets met het getal 500 vroeger moesten we minimaal dat extra aflossen. Nog steeds op deze manier aan het aflossen. Maar niet veel meer nu voor de buffer aan het sparen. Willen in totaal 6000 halen dit jaar.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!