maandag 29 juni 2020

Korte update (tuin)

Hoe het leven hier gaat? Z'n gangetje! We doen wat klusjes in het weekend. Zo hebben we eindelijk het houthok af kunnen breken en het afvalhout zijn we aan het afvoeren. Inmiddels hebben we al twee karren vol weggebracht en er moet nog een derde weg. Ongeveer 10% van het hout in het houthok is bruikbaar om te stoken. De rest is afval. Ongelofelijk dat iemand dit niet netjes leegruimt voor hij verhuist. We zijn al maanden bezig en het heeft veel tijd en energie gekost. Helaas... 
Omdat het de laatste weken te heet is, hebben we niet meer kunnen schilderen aan de kozijnen. Dat ligt dus even stil. 

Nog (bijna) elke dag haal ik iets eetbaars uit de tuin. Zo kon ik vorige week rode biet uit eigen tuin eten! Hartstikke lekker en leuk. Dit was een hartige taart met pompoen, wortel en rode biet dus daarom was het wel voldoende.

De rode biet

Inmiddels ziet de moestuin er zo uit. Bijna overwoekerd!

De moestuin is flink begroeid, bijna alle pompoen sloeg aan en daarom is het nu zo vol. Ik heb dus ook maar een pompoenplant verkast naar de voortuin. Hij begint het te doen, dus ik heb goede hoop op veel pompoenen.
Volgende week verwacht ik minstens 4 courgettes te kunnen eten. Die beginnen ook te groeien. 

Onze frambozenstruiken zijn voor nu even leeggegeten, maar misschien komt er binnenkort meer. Ze groeien nog steeds en ik zie weer nieuwe knoppen. Gelukkig is daar nu een andere aanvulling voor ons ontbijtje: gele bessen. Deze zijn heerlijk, licht zuur. (minder zuur dan de rode variant) en nog een voordeel, niet alle kinderen lusten ze. Hoef ik minder te delen ;)


Gele bessen (beetje zuur)
Regenton
De twee regentonnen die we hebben doen goed werk. Onze nieuwste is 250 liter, en zit na een flinke bui bijna vol! Hij vangt ook het water op van het halve dak en een stukje wat uitgebouwd is. 
We doen ons best om hem weer leeg te krijgen voordat de volgende bui zich aandient, en dat lukt meestal wel. We krijgen hier zeker niet de meeste regen, maar ook niet de minste. 

Van een vriendin van mijn moeder krijg ik binnenkort stekjes van allerlei soorten kruipers en plantjes, hier ben ik heel blij mee want onze voortuin is nog wat kaal. En ik ging even kijken hoeveel het koste om nieuwe plantjes voor dat hele stuk te kopen. Poeh! niet grappig hoor. 

2 opmerkingen:

  1. Zo leuk om te lezen dit, ik hou er van! Hou ons op de hoogte van je 'gerommel' in en om het huis ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk he, dat gescharrel! Ik vergeet alleen vaak foto's te maken. Dan heb ik de enorme courgettes al in de pan gehakt en denk ik: oeps vergeten die leuke foto te maken. Maarja...ik probeer eraan te denken hoor!

      Verwijderen

Leuk dat je reageert!