maandag 18 maart 2019

Als je de (bespaar)moed verloren hebt, maar weer wilt vinden

Je bent een tijdje heel goed bezig geweest. In 2017 of 2018 heb je misschien wel een paar duizend Euro afgelost op je huis, of je hypotheek of creditcardschulden. Je hebt abonnementen opgezegd, de verwarming een graadje lager en een trui aan, je verzekeringen nagekeken. Je zat er bovenop en het ging goed met je geld!

Nu ben je een paar maanden verder en is het euforische gevoel gezakt. Je 'vergeet' naar je budget te kijken of het bij te houden. Je hebt er niet meer zoveel zin in eigenlijk. Waarvoor zou je jezelf zoveel luxe ontzeggen? Het is toch maar een druppel op de gloeiende plaat. De rekeningen stromen binnen: voor de gemeentelijke belastingen, het waterschap en bovendien hebben je kinderen weer een groeispurt gehad. Het geld vliegt eruit en je hebt het gevoel dat je geen grip meer hebt.

Voor je het weet pin je weer elke week even 8 Euro voor een Starbucks koffie en lemon muffin terwijl je op het station bent. Dat wilde je toch eigenlijk niet meer? 
Dat zou je toch 416 Euro per jaar besparen? (en minstens 3,5 kilo lichaamsgewicht)...


Toch lukt het niet goed om 'back on track' te komen. Al dat besparen en zuinig aan doen is soms helemaal niet leuk! Bovendien, waar doe je het eigenlijk voor? Heeft het eigenlijk nog wel zin?

Geloof me, iedereen kan hier last van hebben! Soms heb je er een paar maanden heel veel zin in en verzet je bergen. Daarna ben je er 'moe' van en voelt het allemaal niet zo leuk meer. Je lijkt ook niet zo veel meer te bereiken. Absoluut normaal. Net als met lijnen. In het begin vliegen de kilo's eraf, en na een tijdje ben je stabiel. Maar niet op je streefgewicht. Dan moet je dus iets gaan veranderen. Meer sporten of anders eten. Zo ook met besparen. Waarop loop je vast, en wat kun je veranderen?


Hoe kom je hieruit?
1. Zoek een maatje met wie je kunt sparren over geldzaken. Iemand anders heeft altijd weer andere tips en ideeën over wat werkt. Samen niet-uitgaan helpt ook, thuis koffiedrinken. Houd elkaar scherp!

2. Herlees je bespaarboeken of leen andermans boeken over besparen. Dit helpt je weer om gemotiveerd te raken. Zelf heb ik een halve plank met bespaarboeken en ik leen ze dolgraag uit aan vrienden en familie! (Voel je vrij om me te vragen, als je me echt kent)

3. Ga online inspiratie zoeken. Sluit je aan bij een actieve facebookgroep, stel vragen en lees blogs. Misschien hoor je niet dé tip, maar kan je wel inspireren om met geld bezig te zijn. Je kunt hier wat meer lezen over wie mij inspireren.

4. Hoe lang is het geleden dat je jouw Excel erbij hebt gepakt? Zijn er wijzigingen geweest, is er nog wat ruimte in je budget? Kijk ernaar met een frisse blik (of met je maatje). Dit helpt vaak!

5. Maak je doelen zichtbaar. Zet een spaarpot neer die vol moet, of stel online een doelbedrag in bij je spaarrekening. Heel motiverend. Desnoods maak je heel creatief een moodboard met foto's van dat huis wat je wilt kunnen kopen, of die vakantie waar je voor spaart.

6. Vergelijk jouw eerste stapjes niet met iemand die al jaren loopt. Het is oké om fouten te maken, om steeds weer opnieuw te beginnen. Maak een lijstje van dingen die jij niet (meer) doet en vroeger wel. Zo zie je welke stappen je al hebt gemaakt. Schulden maken is veel makkelijker dan schuldenvrij worden,. Om er vanaf te komen heb je doorzettingsvermogen voor nodig. 
Ga ervoor!

Hoe zorg jij ervoor dat je de juiste koers blijft volgen als het gaat over besparen en aflossen?


13 opmerkingen:

  1. Wat een bemoedigende blog!
    Er zijn inderdaad momenten dat het hopeloos lijkt, onbegonnen werk of dat het opeens allemaal overdreven of onzin lijkt.
    Wat mij helpt is om terug te kijken wat ik al bereikt heb, niet alleen maar vooruit kijken wat ik nog wil. Soms heb ik ook hulpmiddelen nodig, bijvoorbeeld een boekhoudprogramma.
    Ik heb inderdaad een bespaar-maatje. En dat vind ik super! Zij is altijd vol goede moed en probeert altijd mee te denken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor het compliment.

      Idd mooie aanvulling, kijken wat je al hebt bereikt! Wat leuk dat je een maatje hebt en dat het werkt! Super

      Verwijderen
  2. Ja, die momenten heb ik ook wel eens, sterker nog: vandaag wel een beetje. De hele maand goed gebudgetteerd en dan door een calamiteit hoppa mogen we straks misschien weer vanaf 0 beginnen. Zo frustrerend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt? wat balen joh! Ik hoop dat het meevalt.
      Zelf hier ook wat baalmomenten. Lijkt alsof de droger het begeeft en de wasmachine doet ook raar. Dan denk ik ook: ahh..

      Verwijderen
  3. heb soms t gevoel dat we heel erg de mist in gaan, maar besef dan wel weer dat t juist kan (voor ons doen eens flink shoppen of net even wat vaker ergens eten/eten halen ipv thuis) doordat we zo goed met onze financieen om gaan.. we sparen flink, genieten ook zeker wel van ons geld en vast nog wel veel minder dan mensne die totaal niet op de uitgaven letten ;) dat vergeten we soms makkelijk idd als we voor ons doen te veel uitgeven. leuk en herkenbaar stuk dus! zeker na onze aanschaf van de zonnepannelen, andere tuinset, parasol etc.. heb dan t gevoel de controle te verliezen terwijl dat totaal niet zo is ;) buffer zal snel weer aangevuld zijn dus niets aan de hand :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig maar! Ik moet soms ook de cijfers voor de komende maanden er even bijpakken, dan weet je dat het goed komt. Ook al voelt het nu even niet zo.

      Verwijderen
    2. lastig omdat ik zover vooruit mijn inkomen nog niet weet :p maar idd

      Verwijderen
  4. Mooi geschreven! En idd iedereen raakt soms wel eens de motivatie kwijt, dat had ik een paar maanden terug ook eventjes. Maar omdat ik zoveel (be)spaarblogs lees was dat gelukkig ook zo weer verdwenen. Is gewoon menselijk om soms even de moed te laten zakken, maar gelukkig ook om het daarna weer op te pakken en door te gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel herkenbaar. Wat ook vaak gebeurt is dat je aan de ene kant heel zuinig doet en het aan de andere kant met bakken tegelijk er uit gooit. Nu alle feestelijkheden voorbij zijn hier ook weer de broekriem wat strakker. Bedankt voor de tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik herken wel het enthousiasme dat je iets nieuws begint, en dat dit na een tijdje wegzakt. Wat betreft zuinig doen en geld op mijn spaarrekening zetten, kan ik het gelukkig wel vasthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. It's a must, goed bezig mom.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je reageert!